Minister Infrastruktury i Budownictwa zamierza doprowadzić do zmian na liście linii kolejowych znaczenia państwowego. Stosowny projekt w tej sprawie jest właśnie procedowany i wkrótce zostanie skierowany do akceptacji premiera.
Zmiany polegają na wpisaniu na listę znaczenia państwowego kilku linii i odcinków linii kolejowych w Polsce i skreśleniu z niej innych. Poniżej wykaz proponowanych przez MIB zmian z podaniem ich przyczyn.
- Włączenie do linii kolejowej 410 odcinka Złocieniec – Wierzchowo Pomorskie (propozycja zmiany wynika z braku ciągłości linii na ww. odcinku, następuje potrzeba dostosowania do aktualnych potrzeb organizacyjnych i logistycznych armii),
- Wykreślenie odcinka Olsztyn Główny – Marcinkowo na linii 219 o długości 16,7 km z powodu braku przydatności dla armii,
- Zamiar ujęcia w wykazie w całości linii 207 Toruń Wschodni – Malbork, odcinka linii 209 między Chełmżą a Bydgoszczą Wschód oraz odcinka linii nr 281 Grabowno Wielkie – Milicz. Zmiany mają pozwolić „na sprawniejsze wykonywanie zadań przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej”,
- Wykreślenie z listy odcinka Nowa Sól – Żagań na linii nr 371, w związku z nowym przebiegiem linii CE59/1, oraz umieszczenie na niej linii 370 w całości (długość 54 km.),
- Włączenie do wykazu odcinka Jankowa Żagańska – Żary na linii kolejowej 282.
Na liście linii znaczenia państwowego znajduje się 275 linii bądź odcinków linii w całej Polsce. Obecnie liczy ona 12507 km, po nowelizacji liczyć ma 12652 km, czyli o 145 km więcej.
Zmiana w rozporządzeniu jest zgodna z potrzebami sił zbrojnych w zakresie organizacji zaplecza logistycznego, nowelizacja ma pozwolić na „sprawniejsze wykonywanie zadań w zakresie obronności państwa, z uwagi na zapewnienie potrzeb logistycznych sił zbrojnych”. Ma też pozwolić na sprawniejsze zarządzanie infrastrukturą kolejową przez PKP PLK.
Co w praktyce oznacza wpisanie linii na listę znaczenia państwowego? Wszczęcie procedury likwidacji takiej linii wymaga specjalnej zgody ministra odpowiedzialnego za transportu (w tym wypadku kierującego MIB), powinna być także wyrażona w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej. Jeśli procedura nie jest wstrzymywana (np. z uwagi na zainteresowanie linią samorządów, bądź przewoźnika) zgodę musi wyrazić jeszcze Rada Ministrów i wydać w tym celu odpowiednie rozporządzenie.
Linie o znaczeniu państwowym mają też zapewnione finansowanie z budżetu państwa, a wysokość dotacji określonych na ten cel określa corocznie ustawa budżetowa. W przeszłości nie chroniło to jednak części z nich przed kradzieżą torowiska czy nieprzejezdnością. Pozostałe linie, nie będące liniami o znaczeniu państwowym, finansowane są z pośrednio z pieniędzy zarządcy infrastruktury (np. PKP PLK), przez samorządy lub z innych środków.