Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Adamczyk zapowiada budowę KDP Warszawa – Budapeszt

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Adamczyk zapowiada budowę KDP Warszawa – Budapeszt
Fot. SM42, Damian Nowakzdjęcie ilustracyjne
8 lutego polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Petrem Szijjarto. Choć ciężko w to uwierzyć, głównym tematem poruszonym w trakcie wizyty węgierskiego ministra w Warszawie był projekt wspólnego przedsięwzięcia zakładającego realizację połączenia koleją dużych prędkości na linii Budapeszt – Warszawa.

– Zacieśnienie współpracy między naszymi krajami w zakresie połączenia Warszawy i Budapesztu koleją dużych prędkości to z całą pewnością przedsięwzięcie o charakterze cywilizacyjnym, w pełni wpisujące się w obecnie realizowaną przez Rząd RP politykę wspierania innowacji wzmacniających system transportowy RP. Może się ono stać kołem zamachowym naszej gospodarki, dzięki któremu będziemy mogli w pełni wykorzystać nasze przewagi konkurencyjne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Jestem przekonany, że koncepcja połączenia naszych państw siecią kolei dużych prędkości to niewątpliwie projekt, który może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej z korzyścią dla naszego regionu – podkreślił minister Adamczyk. – Ministerstwo Infrastruktury obecnie finalizuje prace nad nową Strategią Rozwoju Transportu, która będzie odpowiedzią na wyzwania stojące przed naszych sektorem zdiagnozowane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – dodał minister.

Minister Adamczyk dodał, że resort pod jego przewodnictwem na poważnie zajął się w jego opinii zaniedbywanym tematem „spójności transportowej nie tylko Polski, ale również Grupy Wyszehradzkiej”.

Połączenie z Węgrami „brakującym ogniwem w sieci TEN-T”

– Jestem przekonany, że projekty (…) takie jak korytarz Via Carpatia, który w dalszym ciągu pozostaje brakującym ogniwem na mapie korytarzy sieci bazowej TEN-T w Unii Europejskiej, czy Bursztynowy Kolejowy Korytarz Transportowy, który będziemy realizować wspólnie z naszymi węgierskimi partnerami, zostaną wkrótce urzeczywistnione – powiedział minister Adamczyk.

Inne kwestie omawiane podczas spotkania obejmowały dalszą współpracę w zakresie wspólnego stanowiska Polski i Węgier do Pakietu Mobilności, rozwój szlaku Via Carpatia oraz Bursztynowego Kolejowego Korytarza Transportowego.

Podczas spotkania ministrowie uzgodnili także dalszą strategię działań w zakresie negocjowanego obecnie w Brukseli Pakietu Mobilności. – Cieszę się, że na forum unijnym konsekwentnie prezentujemy jednolite stanowisko w tej sprawie – mówił minister Adamczyk.

Spotkanie odbyło się z inicjatywy ministra spraw zagranicznych i handlu Węgier Petra Szijjarto.

Zaskakujący plan

Polska zakończyła prace nad studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości „Y”, mającej połączyć Warszawę z Poznaniem i (osobno) z Wrocławiem przez Łódź w końcu 2015 roku. Prace zakładały budowę linii w wariancie do prędkości 350 km/h, w zupełnie nowym śladzie. Obecne założenia zarządu PKP i Ministerstwa mówią o budowie KDP do prędkości 250 km/h, z wykorzystaniem istniejącego zasilania. Prace nad projektowaniem, a zwłaszcza budową KDP, dla którego istnieje studium wykonalności nie są kontynuowane. Przed rokiem minister Adamczyk zapowiedział, że decyzję w sprawie budowie linii KDP podejmie w ciągu półtora roku. Chodziło jednak o wspomniane połączenie w kierunku Pragi i Berlina, a nie Budapesztu.

Węgry obecnie nie posiadają ani jednego kilometra linii kolejowej, po której można jechać z prędkością powyżej 160 km/h, a główne inwestycje w kraju do tej prędkości dotyczą korytarza z Wiednia, w osi wschód – zachód. Węgry dotąd nie posiadają nawet studium wykonalności budowy szybkiej linii w kierunku Słowacji (stosunki obu krajów są tradycyjnie zmienne, ale przeważnie od napiętych po chłodne). Mało tego – takie studium nie było dotąd nawet planowane, wobec skali potrzeb infrastrukturalnych na Węgrzech.

Z kolei Słowacja, przez którą linia KDP miałaby zapewne przebiegać, obecnie nie posiada nawet całorocznego pasażerskiego, kolejowego połączenia transgranicznego z Polską (pomijając pociągi, które jadą przez Czechy). Największą obecnie planowaną inwestycją rządu Słowacji jest budowa 20-kilometrowego łącznika między Bratysławą a 80-tysięczną Nitrą. W informacji o rozmowach Andrzeja Adamczyka z węgierskim ministrem brak jest informacji dotyczącej podobnych rozmów ze Słowakami, choć prawdą jest, że rząd od miesięcy planuje z tym krajem rozwój wspólnych transgranicznych połączeń.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Infrastruktura

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Michał Szymajda 09 lutego 2018

Mamiński: KDP? Chciałbym, aby nasze koleje jeździły 200-220 km/h

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Infrastruktura

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Michał Szymajda 09 lutego 2018

Mamiński: KDP? Chciałbym, aby nasze koleje jeździły 200-220 km/h

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5