NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Adamczyk zapowiada budowę KDP Warszawa – Budapeszt

| Michał Szymajda 08.02.2018 508

Adamczyk zapowiada budowę KDP Warszawa – Budapeszt
zdjęcie ilustracyjneFot. SM42, Damian Nowak
8 lutego polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Petrem Szijjarto. Choć ciężko w to uwierzyć, głównym tematem poruszonym w trakcie wizyty węgierskiego ministra w Warszawie był projekt wspólnego przedsięwzięcia zakładającego realizację połączenia koleją dużych prędkości na linii Budapeszt – Warszawa.
– Zacieśnienie współpracy między naszymi krajami w zakresie połączenia Warszawy i Budapesztu koleją dużych prędkości to z całą pewnością przedsięwzięcie o charakterze cywilizacyjnym, w pełni wpisujące się w obecnie realizowaną przez Rząd RP politykę wspierania innowacji wzmacniających system transportowy RP. Może się ono stać kołem zamachowym naszej gospodarki, dzięki któremu będziemy mogli w pełni wykorzystać nasze przewagi konkurencyjne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Jestem przekonany, że koncepcja połączenia naszych państw siecią kolei dużych prędkości to niewątpliwie projekt, który może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej z korzyścią dla naszego regionu – podkreślił minister Adamczyk. – Ministerstwo Infrastruktury obecnie finalizuje prace nad nową Strategią Rozwoju Transportu, która będzie odpowiedzią na wyzwania stojące przed naszych sektorem zdiagnozowane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – dodał minister.

Minister Adamczyk dodał, że resort pod jego przewodnictwem na poważnie zajął się w jego opinii zaniedbywanym tematem „spójności transportowej nie tylko Polski, ale również Grupy Wyszehradzkiej”.

Połączenie z Węgrami „brakującym ogniwem w sieci TEN-T”

– Jestem przekonany, że projekty (…) takie jak korytarz Via Carpatia, który w dalszym ciągu pozostaje brakującym ogniwem na mapie korytarzy sieci bazowej TEN-T w Unii Europejskiej, czy Bursztynowy Kolejowy Korytarz Transportowy, który będziemy realizować wspólnie z naszymi węgierskimi partnerami, zostaną wkrótce urzeczywistnione – powiedział minister Adamczyk.

Inne kwestie omawiane podczas spotkania obejmowały dalszą współpracę w zakresie wspólnego stanowiska Polski i Węgier do Pakietu Mobilności, rozwój szlaku Via Carpatia oraz Bursztynowego Kolejowego Korytarza Transportowego.

Podczas spotkania ministrowie uzgodnili także dalszą strategię działań w zakresie negocjowanego obecnie w Brukseli Pakietu Mobilności. – Cieszę się, że na forum unijnym konsekwentnie prezentujemy jednolite stanowisko w tej sprawie – mówił minister Adamczyk.

Spotkanie odbyło się z inicjatywy ministra spraw zagranicznych i handlu Węgier Petra Szijjarto.

Zaskakujący plan

Polska zakończyła prace nad studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości „Y”, mającej połączyć Warszawę z Poznaniem i (osobno) z Wrocławiem przez Łódź w końcu 2015 roku. Prace zakładały budowę linii w wariancie do prędkości 350 km/h, w zupełnie nowym śladzie. Obecne założenia zarządu PKP i Ministerstwa mówią o budowie KDP do prędkości 250 km/h, z wykorzystaniem istniejącego zasilania. Prace nad projektowaniem, a zwłaszcza budową KDP, dla którego istnieje studium wykonalności nie są kontynuowane. Przed rokiem minister Adamczyk zapowiedział, że decyzję w sprawie budowie linii KDP podejmie w ciągu półtora roku. Chodziło jednak o wspomniane połączenie w kierunku Pragi i Berlina, a nie Budapesztu.

Węgry obecnie nie posiadają ani jednego kilometra linii kolejowej, po której można jechać z prędkością powyżej 160 km/h, a główne inwestycje w kraju do tej prędkości dotyczą korytarza z Wiednia, w osi wschód – zachód. Węgry dotąd nie posiadają nawet studium wykonalności budowy szybkiej linii w kierunku Słowacji (stosunki obu krajów są tradycyjnie zmienne, ale przeważnie od napiętych po chłodne). Mało tego – takie studium nie było dotąd nawet planowane, wobec skali potrzeb infrastrukturalnych na Węgrzech.

Z kolei Słowacja, przez którą linia KDP miałaby zapewne przebiegać, obecnie nie posiada nawet całorocznego pasażerskiego, kolejowego połączenia transgranicznego z Polską (pomijając pociągi, które jadą przez Czechy). Największą obecnie planowaną inwestycją rządu Słowacji jest budowa 20-kilometrowego łącznika między Bratysławą a 80-tysięczną Nitrą. W informacji o rozmowach Andrzeja Adamczyka z węgierskim ministrem brak jest informacji dotyczącej podobnych rozmów ze Słowakami, choć prawdą jest, że rząd od miesięcy planuje z tym krajem rozwój wspólnych transgranicznych połączeń.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS