Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Związkowcy piszą do premiera: „Zlikwidować przywileje prezesa PKP SA”

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
29-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Związkowcy piszą do premiera: „Zlikwidować przywileje prezesa PKP SA”
Kolejowe związki zawodowe w liście otwartym do premiera Donalda Tuska zwróciły się z wnioskiem „o spowodowanie likwidacji przywilejów ustanowionych przez Ministra Sławomira Nowaka dla Prezesa Jakuba Karnowskiego i sprowadzonych przez niego do PKP S.A. dyrektorów i urzędników zwanych potocznie grupą Balcerowicza”.

Autorzy listu wymieniają dwa przywileje, które – ich zdaniem – należy odebrać kierownictwu kolejowego holdingu. Pierwszym z nich jest „ogromny i niekontrolowany wzrost biurokracji (dyrektorów i urzędników) poprzez zatrudnienie znajomych Prezesa Jakuba Karnowskiego w spółce PKP S.A., która nie realizuje przewozów ani ładunków, ani też nie zarządza infrastruktrą kolejową”.

Jako przykład nepotyzmu w PKP SA podają, iż Jakub Karnowski utworzył w centrali PKP SA aż 21 departamentów, czyli więcej niż w całym resorcie transportu. Jak twierdzą związkowcy, na czele każdego z nich stoi dyrektor pobierający pensję sięgającą 6-8 średnich krajowych. Do tego dochodzi 25 zastępców dyrektorów. O wzroście biurokracji ma świadczyć także utworzenie 66 wydziałów kierowanych przez wysokopłatnych naczelników oraz 17 zespołów kierowanych przez osoby w podobnej randze.

Drugim przywilejem prezesa PKP SA, który autorzy listu uznają za zbyteczny jest „ogromny wzrost średnich płac dla niego oraz „jego ludzi”. Związkowcy przypominają, że poprzednie zarządy spółki były objęte przepisami tzw. ustawy kominowej, która ograniczała wysokość wynagrodzeń. Tymczasem Jakub Karnowski, jak sam przyznał na jednym z posiedzeń sejmowej komisji infrastruktury, pobiera 59 tys. miesięcznie brutto. Dodatkowo może otrzymać premię roczną w wysokości 6-miesięcznego wynagrodzenia.

W liście czytamy również, że „przywileje ustanowione przez Ministra Sławaomira Nowaka dla Prezesa Jakuba Karnowskiego i jego ludzi, określanych również jako kasta bankowców na kolei, kosztują już kolej więcej niż kwoty ulg przejazdowych, które Prezes Jakub Karnowski chce odebrać lub znacznie ograniczyć wszystkim kolejarzom w Polsce – o co toczy się spór zbiorowy”. Przypominamy, że to właśnie kwestia zmian w ulgach przejazdowych dla kolejarzy była formalną przyczyną podjęcia w piątek (25 stycznia) 2-godzinnego strajku ostrzegawczego na kolei, wskutek którego wstrzymano ruch prawie 400 pociągów.

Według autorów listu minister Sławomir Nowak i prezes Jakub Karnowski oraz kierownictwo PKP SA „nie mają moralnego prawa odbierać każdemu kolejarzowi ulg przejazdowych, najczęściej wykorzystywanych w dojazdach do pracy, w sytuacji gdy sami w sposób niekontrolowanych przez władze kolei podnieśli o tysiące złotych wynagrodzenia dla wybrańców Jakuba Karnowskiego”.

Liderzy kolejowych związków zawodowych, których podpisy widnieją pod tymi słowami, zarzucają również prezesowi kolejowego holdingu i ministrowi, że nie umieją rozmawiać ze stroną społeczną, a dialog prowadzą jedynie przez „różnego rodzaju posunięcia, których sensu nie rozumie nawet kadra zarządzająca doprowadzając w ten sposób do wielu konfliktów”. Podkreślają również, że szefostwo PKP SA nie zna się na funkcjonowaniu kolei i do wypracowania jakiegokolwiek stanowiska potrzebuje analiz zaprzyjaźnionych firm doradczych i kancelarii prawnych, co kosztuje spółkę miliony złotych.

Zobacz treść listu

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemieccy maszyniści skrócili strajk

Pasażer

Niemieccy maszyniści skrócili strajk

Artur Bogdanowicz 29 stycznia 2024

Strajk w Niemczech. Pociągi PKP IC dojadą tylko do Rzepina

Pasażer

Maszyniści szykują się do strajku w Niemczech

Prawo i polityka

Maszyniści szykują się do strajku w Niemczech

Artur Bogdanowicz 15 listopada 2023

Ogromne zamieszanie w Niemczech, strajk częściowo odwołany

Pasażer

Ogromne zamieszanie w Niemczech, strajk częściowo odwołany

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 maja 2023

Kolejne strajki w Niemczech bardzo prawdopodobne

Pasażer

Kolejne strajki w Niemczech bardzo prawdopodobne

Artur Bogdanowicz 29 kwietnia 2023

Kolejne strajki w Niemczech

Pasażer

Kolejne strajki w Niemczech

Artur Bogdanowicz 20 kwietnia 2023

Zobacz również:

Niemieccy maszyniści skrócili strajk

Pasażer

Niemieccy maszyniści skrócili strajk

Artur Bogdanowicz 29 stycznia 2024

Strajk w Niemczech. Pociągi PKP IC dojadą tylko do Rzepina

Pasażer

Maszyniści szykują się do strajku w Niemczech

Prawo i polityka

Maszyniści szykują się do strajku w Niemczech

Artur Bogdanowicz 15 listopada 2023

Ogromne zamieszanie w Niemczech, strajk częściowo odwołany

Pasażer

Ogromne zamieszanie w Niemczech, strajk częściowo odwołany

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 maja 2023

Kolejne strajki w Niemczech bardzo prawdopodobne

Pasażer

Kolejne strajki w Niemczech bardzo prawdopodobne

Artur Bogdanowicz 29 kwietnia 2023

Kolejne strajki w Niemczech

Pasażer

Kolejne strajki w Niemczech

Artur Bogdanowicz 20 kwietnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5