Partnerzy serwisu:
Biznes

ZUE: Trzeba płynnie przejść z jednej perspektywy finansowej UE do następnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
20-08-2020
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
ZUE: Trzeba płynnie przejść z jednej perspektywy finansowej UE do następnej
Fot. ZUEZdjęcie ilustracyjne
W lipcu 2020 r. 27 państw Unii Europejskiej osiągnęło porozumienie w sprawie budżetu UE na lata 2021-2027. W ramach różnych programów unijnych Polska będzie mogła skorzystać z środków w kwocie ok. 750 mld PLN w formie dotacji i niskooprocentowanych pożyczek. Jak sprawnie przejść z jednej perspektywy finansowej do następnej i zagwarantować nieskrępowany rozwój kolei?

Na polskim rynku budowlanym w obszarze infrastruktury kolejowej trwa realizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Jego wartość wynosi ponad 75 mld zł, z czego aktualnie realizowane są inwestycje o wartości ok. 46 mld zł. Realizacja całego programu przewidziana jest do roku 2023. Natomiast zgodnie z przekazywanymi informacjami Polska ma być największym beneficjentem polityki spójności w UE i otrzyma w tym zakresie ok. 66,8 mld EUR, w ramach której m.in. są przewidziane środki na rozwój infrastruktury. Ministerstwo Infrastruktury, pomimo spowolnienia gospodarczego wywołanego przez pandemię koronawirusa zapewnia, że inwestycje infrastrukturalne, m.in. na kolei, będą kontynuowane zgodnie z planowaniem długoterminowym.

– W sierpniu 2020 r. PKP PLK zakłada, że w 2021 roku gotowe będą dokumentacje projektowe na zlecenia o wartości ok. 36-40 mld zł a w 2022 roku kolejne, na zlecenia warte kilkanaście miliardów złotych. Ma to umożliwić ciągłość realizacji zadań i zapobiec tworzeniu się tzw. górek i dołków pomiędzy perspektywami unijnymi, co miało negatywny wpływ na branżę w przeszłości. W perspektywie po roku 2021, oprócz bieżących prac modernizacyjnych, planowane są także budowy całkowicie nowych dróg kolejowych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycje kolejowe to łącznie prawie 1800 km nowych linii kolejowych, które mają powstać do końca 2034 r. W przypadku 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają albo ruszą w tym roku. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych – mówi Wiesław Nowak, prezes ZUE.
 
Nowak zauważa, że w obszarze inwestycji miejskich realizacja nowych projektów w kolejnych latach będzie uzależniona m.in. od sytuacji finansowej samorządów. Przeszkodą w ogłaszaniu nowych kontraktów na początku następnej perspektywy unijnej mogą być obecne ograniczenia budżetowe w związku z pandemią COVID-19. W tej chwili budowa nowych linii tramwajowych planowana jest m.in. w Krakowie, Warszawie, Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie, Poznaniu czy Aglomeracji Śląskiej. Dodatkowo w Warszawie planowana jest budowa najnowocześniejszej w Polsce zajezdni tramwajowej.

– Aktualnie na rynku budownictwa infrastrukturalnego są procedowane przede wszystkim przetargi na inwestycje finansowane z bieżącej perspektywy unijnej. Podaż tych zamówień jest ograniczona i będzie się wyczerpywać. Mając na uwadze długoterminową stabilność rynków budownictwa infrastrukturalnego, rząd i zamawiający publiczni powinny zrobić wszystko co możliwe, aby zapewnić płynne przejście pomiędzy obecną i nową perspektywą finansową UE i nie dopuścić do sytuacji, z jaką mieliśmy do czynienia na początku unijnej perspektywy, która właśnie się kończy. Pomóc temu może jak najszybsze uruchomienie środków na inwestycje infrastrukturalne z unijnego programu odbudowy. Sprawne przejście pomiędzy perspektywami unijnymi jest kluczowym warunkiem do stabilnego i zrównoważonego rozwoju tak ważnej gałęzi gospodarki narodowej, jaką jest rynek budownictwa. Pozwoli to utrzymać rynkowy sposób funkcjonowania tej branży, co przekłada się również na kondycję całej krajowej gospodarki – komentuje prezes ZUE.

Nowak zaznacza, że dzięki szybkiej reakcji i wdrożeniu odpowiednich zabezpieczeń i procedur, bieżąca sytuacja związana z pandemią COVID-19 nie wpłynęła istotnie na kondycję Grupy ZUE o której piszemy tutaj. Prace budowlane postępują zasadniczo zgodnie z założeniami.

– Stale pozyskujemy kolejne zlecenia, rozważnie podchodząc do ich wyboru, na co pozwala nam posiadany portfel zamówień. Pozytywnie oceniam zarówno perspektywy wyników w kolejnych kwartałach jak i długofalowe perspektywy dla rynków, na których działamy – ocenia Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE SA.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ZUE blisko wygrania kolejnego przetargu w Rumunii

Infrastruktura

ZUE blisko wygrania kolejnego przetargu w Rumunii

Jakub Madrjas 02 listopada 2022

ZUE z najkorzystniejszą ofertą w Rumunii

Infrastruktura

ZUE z najkorzystniejszą ofertą w Rumunii

Jakub Madrjas 24 października 2022

ZUE stawia na Rumunię

Infrastruktura

ZUE stawia na Rumunię

Jakub Madrjas 18 sierpnia 2022

Dąbrowa Górnicza. ZUE z umową na przebudowę ważnej trasy

Zintegrowany transport

Stabilne wyniki finansowe ZUE za I półrocze

Infrastruktura

Stabilne wyniki finansowe ZUE za I półrocze

Jakub Madrjas 19 sierpnia 2021

Zobacz również:

ZUE blisko wygrania kolejnego przetargu w Rumunii

Infrastruktura

ZUE blisko wygrania kolejnego przetargu w Rumunii

Jakub Madrjas 02 listopada 2022

ZUE z najkorzystniejszą ofertą w Rumunii

Infrastruktura

ZUE z najkorzystniejszą ofertą w Rumunii

Jakub Madrjas 24 października 2022

ZUE stawia na Rumunię

Infrastruktura

ZUE stawia na Rumunię

Jakub Madrjas 18 sierpnia 2022

Dąbrowa Górnicza. ZUE z umową na przebudowę ważnej trasy

Zintegrowany transport

Stabilne wyniki finansowe ZUE za I półrocze

Infrastruktura

Stabilne wyniki finansowe ZUE za I półrocze

Jakub Madrjas 19 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5