NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

ZUE: Trzeba płynnie przejść z jednej perspektywy finansowej UE do następnej

| Michał Szymajda 20.08.2020 13

ZUE: Trzeba płynnie przejść z jednej perspektywy finansowej UE do następnej
Zdjęcie ilustracyjneFot. ZUE
W lipcu 2020 r. 27 państw Unii Europejskiej osiągnęło porozumienie w sprawie budżetu UE na lata 2021-2027. W ramach różnych programów unijnych Polska będzie mogła skorzystać z środków w kwocie ok. 750 mld PLN w formie dotacji i niskooprocentowanych pożyczek. Jak sprawnie przejść z jednej perspektywy finansowej do następnej i zagwarantować nieskrępowany rozwój kolei?
Na polskim rynku budowlanym w obszarze infrastruktury kolejowej trwa realizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Jego wartość wynosi ponad 75 mld zł, z czego aktualnie realizowane są inwestycje o wartości ok. 46 mld zł. Realizacja całego programu przewidziana jest do roku 2023. Natomiast zgodnie z przekazywanymi informacjami Polska ma być największym beneficjentem polityki spójności w UE i otrzyma w tym zakresie ok. 66,8 mld EUR, w ramach której m.in. są przewidziane środki na rozwój infrastruktury. Ministerstwo Infrastruktury, pomimo spowolnienia gospodarczego wywołanego przez pandemię koronawirusa zapewnia, że inwestycje infrastrukturalne, m.in. na kolei, będą kontynuowane zgodnie z planowaniem długoterminowym.

– W sierpniu 2020 r. PKP PLK zakłada, że w 2021 roku gotowe będą dokumentacje projektowe na zlecenia o wartości ok. 36-40 mld zł a w 2022 roku kolejne, na zlecenia warte kilkanaście miliardów złotych. Ma to umożliwić ciągłość realizacji zadań i zapobiec tworzeniu się tzw. górek i dołków pomiędzy perspektywami unijnymi, co miało negatywny wpływ na branżę w przeszłości. W perspektywie po roku 2021, oprócz bieżących prac modernizacyjnych, planowane są także budowy całkowicie nowych dróg kolejowych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycje kolejowe to łącznie prawie 1800 km nowych linii kolejowych, które mają powstać do końca 2034 r. W przypadku 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają albo ruszą w tym roku. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych – mówi Wiesław Nowak, prezes ZUE.
 
Nowak zauważa, że w obszarze inwestycji miejskich realizacja nowych projektów w kolejnych latach będzie uzależniona m.in. od sytuacji finansowej samorządów. Przeszkodą w ogłaszaniu nowych kontraktów na początku następnej perspektywy unijnej mogą być obecne ograniczenia budżetowe w związku z pandemią COVID-19. W tej chwili budowa nowych linii tramwajowych planowana jest m.in. w Krakowie, Warszawie, Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie, Poznaniu czy Aglomeracji Śląskiej. Dodatkowo w Warszawie planowana jest budowa najnowocześniejszej w Polsce zajezdni tramwajowej.

– Aktualnie na rynku budownictwa infrastrukturalnego są procedowane przede wszystkim przetargi na inwestycje finansowane z bieżącej perspektywy unijnej. Podaż tych zamówień jest ograniczona i będzie się wyczerpywać. Mając na uwadze długoterminową stabilność rynków budownictwa infrastrukturalnego, rząd i zamawiający publiczni powinny zrobić wszystko co możliwe, aby zapewnić płynne przejście pomiędzy obecną i nową perspektywą finansową UE i nie dopuścić do sytuacji, z jaką mieliśmy do czynienia na początku unijnej perspektywy, która właśnie się kończy. Pomóc temu może jak najszybsze uruchomienie środków na inwestycje infrastrukturalne z unijnego programu odbudowy. Sprawne przejście pomiędzy perspektywami unijnymi jest kluczowym warunkiem do stabilnego i zrównoważonego rozwoju tak ważnej gałęzi gospodarki narodowej, jaką jest rynek budownictwa. Pozwoli to utrzymać rynkowy sposób funkcjonowania tej branży, co przekłada się również na kondycję całej krajowej gospodarki – komentuje prezes ZUE.

Nowak zaznacza, że dzięki szybkiej reakcji i wdrożeniu odpowiednich zabezpieczeń i procedur, bieżąca sytuacja związana z pandemią COVID-19 nie wpłynęła istotnie na kondycję Grupy ZUE o której piszemy tutaj. Prace budowlane postępują zasadniczo zgodnie z założeniami.

– Stale pozyskujemy kolejne zlecenia, rozważnie podchodząc do ich wyboru, na co pozwala nam posiadany portfel zamówień. Pozytywnie oceniam zarówno perspektywy wyników w kolejnych kwartałach jak i długofalowe perspektywy dla rynków, na których działamy – ocenia Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE SA.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

ZUE (220)
(535)

Więcej z regionu:

Polska (44696)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

ZUE (220)
(535)

Wiecej z regionu:

Polska (44696)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5