W tym tygodniu Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozstrzygnął przetarg na przeprowadzenie badań funkcjonowania Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Zakres merytoryczny przeprowadzania pomiarów obejmował będzie m.in. rejestrację rzeczywistych czasów jazdy , liczby pasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdu na każdym przystanku oraz potoków przystankowych na trasie przejazdu badanej linii komunikacyjnej.
W badaniach na liniach aglomeracyjnych realizowane będą badania ankietowe polegające na dokonaniu wywiadów ankietowych z pasażerami, podczas których notowane będą typy biletów na podstawie których pasażerowie realizują swoje podróże (w przypadku biletów ulgowych lub przejazdów bezpłatnych na podstawie jakich uprawnień) oraz ilość realizowanych przejazdów w danym dniu. Na podstawie powyższych ankiet opracowana zostanie struktura wykorzystywanych biletów w poszczególnych gminach oraz ogólnie na liniach aglomeracyjnych w celu określenia średniego wpływu z biletu oraz wskaźnika ruchliwości. Obserwacje prowadzone będą metodą dokładnego liczenia pasażerów przez obserwatorów znajdujących się wewnątrz pojazdów w następującej obsadzie:
-
Autobus krótki (standardowy) i tramwaj krótki jednowagonowy (dotyczy wagonu typu 105N/Na), – jedna osoba,
-
Autobus wielkopojemny i tramwaj dwuczłonowy, dwuwagonowy – dwie osoby,
-
Tramwaje trójskładwe (3 x 105N/Na) lub dwuczłonowe z przyczepą (np. E1+c3) oraz NGT8 – trzy osoby.
Badania przeprowadzane będą we wszystkich kursach danej linii. Dodatkowo w szczególnych przypadkach jeśli pomiędzy liniami występują zależności, badania wykonuje się na wiązkach linii (np. linie obsługujące daną gminę). Badania te wykonywane będą w tym samych dniach.