Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:\"\"; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:\"Calibri\",\"sans-serif\"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:\"Times New Roman\"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zwróciło się do nowego podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzeja Massela z wnioskiem o wykorzystanie potencjału przewoźników samorządowych w zakresie przewozów międzywojewódzkich.
Jak pisze w liście do ministerstwa ZM, PKP Intercity dowiodły, że nie są w stanie zaspokoić potrzeb pasażerów w tym segmencie, z powodu wykorzystania jedynie 1200 ze swoich 2738 wagonów. Według stowarzyszenia, w efekcie tzw. koordynacji rozkładów jazdy pomiędzy PKP Intercity a Przewozami Regionalnymi znacznie ograniczona została zaplanowana przez Przewozy Regionalne oferta pociągów InterRegio, co oznacza, że PR powinny mieć obecnie znaczne zasoby rezerwy taborowej. Zielone Mazowsze postuluje:
1. Zamówienie przez Ministerstwo Infrastruktury dodatkowych pociągów międzywojewódzkich i/lub międzynarodowych w Przewozach Regionalnych;
2. Wynajęcie przez PKP Intercity taboru Przewozów Regionalnych do wzmocnienia własnych pociągów w najbardziej obciążonych relacjach.
Stowarzyszenie proponuje także wykorzystać różnicę w terminach szczytów przewozowych w relacjach dalekobieżnych i lokalnych. Oprócz Przewozów Regionalnych dodatkowym taborem w weekendy dysponują na przykład Koleje Mazowieckie. „Przykładowo na linię Warszawa – Małkinia w soboty i niedzielę wyjeżdża o 27 pociągów KM mniej niż w dni robocze – wystarczy niewielka część tego taboru, aby dwukrotnie zwiększyć podaż miejsc w relacji Warszawa – Białystok w najbardziej obciążonych terminach, a nawet uruchomić bezpośrednie połączenie Warszawa – Ełk w sobotę rano i niedzielę wieczór” – pisze ZM. Takie rozwiązania, według stowarzyszenia, poprawiłyby nie tylko komfort podróżnych w pociągach dalekobieżnych, ale też sytuację finansową Przewozów Regionalnych i zarządcy infrastruktury PKP PLK.
Zielone Mazowsze apeluje także do Andrzeja Massela o objęcie nadzorem zagadnienia napraw rewizyjnych wagonów w spółce PKP Intercity. „Według naszych obserwacji od trzech lat spółka zleca rewizje w ilościach znacznie poniżej poziomu odtworzeniowego, co oczywiście prędzej czy później musiało doprowadzić do stanu katastrofalnego, którego perspektywę na krótko tylko mogło odsunąć przejęcie taboru dawnego PKP Przewozy Regionalne” – pisze ZM.
Na koniec Zielone Mazowsze wyraża zaniepokojenie „cięciami” połączeń kolejowych. Według stowarzyszenia, ograniczenie oferty przyniesie również ograniczenie wpływów, co przy wysokim udziale kosztów stałych grozi powrotem problemów w jeszcze ostrzejszej formie.
Całość listu