NUMER 03/2020
NUMER 04/2020
Temat numeru:
Węgiel na kolei
szukaj
Śledź nas:

Zelów: Niewykorzystana szansa na kolej czy niepotrzebna od lat infrastruktura towarowa?

| Kasper Fiszer 29.02.2020 70

Zelów: Niewykorzystana szansa na kolej czy niepotrzebna od lat infrastruktura towarowa?
Pociąg na bocznicy do lotniska wojskowego w okolicach Łaskufot. Michał Kłosowski, bazakolejowa.pl
Jednym z miast, które nigdy nie miały dostępu do kolei pasażerskiej, choć wiele wskazywało na realną szansę jej doprowadzenia, jest leżący w południowej części województwa łódzkiego Zelów. Do miasta o ciekawej historii biegła bowiem bocznica kolejowa, którą wykorzystywały pociągi towarowe kończące bieg na stacji Herbertów. Pozostałością po tym systemie jest bocznica do wojskowego lotniska w okolicach Łasku.
Sieć kolejowa w województwie łódzkim nie jest zbyt rozbudowana. Poza nielicznymi wyjątkami (Regny, Spała) nie ma tu linii kolejowych kończących się w mniejszych miejscowościach, a jeśli są, stało się tak w dużej mierze w związku z niezrealizowanymi planami budowy o wiele dłuższego ciągu (Bełchatów). Na tym tle bardzo wyróżnia się istniejące niegdyś na mapach sieci kolejowej połączenie z Łasku do Zelowa.

Do miasta o czeskich korzeniach wiodła linia w... czeskim stylu

Zelów to niespełna ośmiotysięczne miasto w powiecie bełchatowskim znane głównie dzięki swojej ciekawej i bardzo nietypowej historii. Na początku XIX w. dawną wieś zakupiła bowiem społeczność kolonistów czeskich należących do wspólnoty religijnej Braci Czeskich (grupa wywodzi się z husytyzmu). Choć część przybyłych tu Czechów z czasem wróciła do ojczyzny, a do Zelowa zjeżdżali Polacy i przedstawiciele innych narodów, wciąż można tam odnaleźć sporo wpływów czeskich. Przez lata swoistą pamiątką przeszłości był także rozwinięty przemysł tkacki.

Zelowskie zakłady włókiennicze przez lata korzystały z usług kolei. Do Zelowa docierała bowiem bocznica kolejowa o długości aż 12,5 km, co czyniło z niej w praktyce osobną linię, od której odgałęziały się kolejne bocznice. Określana była ona jako Łask – Zelów lub Łask – Herbertów (od nazwy dzielnicy, w której mieściła się stacja końcowa). Co ciekawe, praktycznie nigdy nie było poważnych panów wykorzystania odcinka do przewozu pasażerów.

Wciąż czynny jest fragment do lotniska wojskowego

Wydaje się, że dziś utworzenie pasażerskiego połączenia kolejowego do Zelowa jest praktycznie nierealne. – Fragment bocznicy prowadzący do miejscowości Zelów był wykorzystywany wyłącznie przez pociągi towarowe. Został on fizycznie zlikwidowany w latach 90. XX w. – mówi bowiem Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nadal eksploatowany jest natomiast ok. 6-kilometrowy fragment dawnej bocznicy zelowskiej do wojskowego lotniska w okoolicach Łasku. – Zarządcą bocznicy do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego jest wojsko – wskazuje przy tym przedstawiciel PKP PLK. Wydaje się, że militarny charakter pozostałości dodatkowo obniża szanse na cywilne wykorzystanie dawnej trasy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2020
NUMER 04/2020
Temat główny najnowszego numeru naszego miesięcznika to przewozy węgla. Oprócz tego piszemy o konsultacjach studium linii kolejowych do CPK, i „małych” zarządcach infrastruktury, kolei w aglomeracjach i nowych lokomotywach dla PKP Intercity. Opisujemy też projekt dokończenia stacji Łódź Kaliska po – bagatela – 22 latach przerwy. To wyjątkowy numer - bo po raz pierwszy dostępny online, a do tego bezpłatnie! Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5