- Transport musi spełniać rosnące oczekiwania mobilności społeczeństw, przy jednoczesnym spełnieniu norm niskoemisyjności i wdrożeniu systemów odpowiedzialnych za jego inteligentny charakter – powiedział odpowiedzialny za kolej wiceminister MIR Sławomir Żałobka w Słowenii.
Finansowanie infrastruktury transportowej za pomocą Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych to jeden z głównych tematów panelu dyskusyjnego „Nowe perspektywy w transporcie: inwestowanie, aby połączyć Europę”, który odbył się 1 września 2015 r. w ramach X Forum Strategicznego w Bled w Słowenii. W dyskusji polską delegację reprezentował wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka. Uczestniczyli w niej również komisarz KE ds. transportu Violeta Bulc, ministrowie ds. transportu ze Słowenii, Słowacji i Czech, a także przedstawiciele spółek transportowych.
- Transport stanowi jeden z ważniejszych czynników determinujących rozwój gospodarczy na całym obszarze Unii Europejskiej. Nowoczesna infrastruktura oraz efektywnie funkcjonujący system transportowy wzmacniają spójność społeczną, ekonomiczną i przestrzenną regionów. Aby sprostać wyzwaniom XXI wieku, transport musi spełniać rosnące oczekiwania mobilności społeczeństw, przy jednoczesnym spełnieniu norm niskoemisyjności i wdrożeniu systemów odpowiedzialnych za jego inteligentny charakter – powiedział wiceminister Sławomir Żałobka.
Jak podkreślił, skala potrzeb inwestycyjnych w dziedzinie transportu oraz ograniczone środki publiczne, które mogą zostać przeznaczone na ukończenie projektów na sieci bazowej TEN-T, motywują do włączenia środków prywatnych w finansowanie rozwoju infrastruktury w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Zakres zaangażowania prywatnego ma być ograniczony tylko do tych inwestycji, które charakteryzują się dużym natężeniem ruchu, a więc potencjalnie generują zysk w okresie akceptowanym przez inwestora.
- Istotne jest również uregulowanie na poziomie UE kwestii obliczania długu publicznego. Wypracowanie jednolitej i niebudzącej wątpliwości wspólnej unijnej metodologii w tym zakresie będzie miało istotne znaczenie dla rozwoju rynku PPP i w konsekwencji będzie sprzyjało bardziej skutecznemu korzystaniu ze środków dostępnych w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych – dodał podsekretarz stanu w MIiR.
Wiceminister Żałobka zwrócił również uwagę, że w Polsce trwa obecnie wdrażanie szeregu inicjatyw, których celem jest zmiana tradycyjnych środków transportu na bardziej przyjazne środowisku. - W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 przewidziano wsparcie inwestycji mających na celu zmniejszenia emisyjności transportu. Wszystkie realizowane projekty będą musiały wpisywać się w strategie odnoszące się do zagadnień niskoemisyjności. Modernizacja czy rozbudowa systemu transportu publicznego będzie rozumiana w kontekście zmian w mobilności miejskiej, prowadzących do zmniejszenia emisji CO2 – powiedział wiceminister.
W ramach forum wiceminister Sławomir Żałobka spotkał się również z sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury Słowenii Klemenem Grebenškiem, z którym rozmawiał m.in. na temat korytarza Bałtyk-Adriatyk i kwestii socjalnych w transporcie. Korytarz „Bałtyk-Adriatyk” stanowi jeden z głównych multimodalnych międzynarodowych szlaków tranzytowych na osi północ–południe Europy. Łączy on polskie porty morskie Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście z portami zlokalizowanymi nad Morzem Adriatyckim, w tym słoweńskim portem Koper.
Jak zauważył wiceminister Żałobka, Polska uważa za konieczny dalszy zrównoważony rozwój i wzmocnienie funkcji tranzytowych międzynarodowych szlaków transportowych. W tym celu kontynuowane są priorytetowe inwestycje infrastrukturalne na trasach włączonych do sieci bazowej korytarza „Bałtyk – Adriatyk”. - Polska systematycznie rozwija swoją infrastrukturę lądową z i do kluczowych portów polskich. Celem inwestycji w budowę autostrad i dróg ekspresowych oraz modernizację linii kolejowych, a także rozbudowę infrastruktury portów morskich i terminali intermodalnych jest podniesienie jakości krajowego systemu transportowego – dodał.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.