NUMER 10/2019
NUMER 10/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trzy dekady zmian na kolei
szukaj
Śledź nas:

Zabytkowy parowóz dla legniczan – wspólna inicjatywa KD i PKP Cargo

| inf. pras. 12.09.2019 141

Zabytkowy parowóz dla legniczan – wspólna inicjatywa KD i PKP Cargo
Fot. Koleje Dolnośląskie
Koleje Dolnośląskie wspólnie z dolnośląskim zakładem PKP Cargo odrestaurują i umożliwią zwiedzanie zabytkowego niemieckiego parowozu. Dotychczas maszyna znajdowała się na terenie legnickiej lokomotywowni PKP Cargo i można było oglądać ją jedynie zza okna przejeżdżającego pociągu. W poniedziałek, 9 września, ważący niespełna 100 ton kolos został przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy, gdzie zostanie na stałe, jako kolejowa atrakcja turystyczna.
Parowóz to pomnik techniki. Po odrestaurowaniu do legnickiej lokomotywowni trafił w październiku 1995 r. Maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem kolei niemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH, Maschinen-und Lokomotivfabrik Elbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, o ujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. Do PKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie, Warszawie-Pradze, a od 1963 do 1994 r. w Wałbrzychu. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.

– Od niedawna jako spółka dzierżawimy parking przed naszą siedzibą, na którym zlokalizowane są nieużytkowane od lat tory – zwraca uwagę Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – To świetna okazja, by wyeksponować ten zapomniany i dotychczas niedostępny dla mieszkańców parowóz. Teraz czekają go prace restauracyjne i już niebawem każdy będzie mógł podziwiać zabytek z bliska. Na mapę turystyczną Legnicy trafił właśnie kolejny ciekawy historycznie obiekt, który z pewnością zostanie tu z nami na długo.

– Kiedy prezes KD zwrócił się do mnie z tą inicjatywą, nie zastanawiałem się ani chwili, bo dla PKP Cargo dbanie o dziedzictwo kulturowe kolejnictwa to sprawa priorytetowa – zaznacza Jacek Krawczun, dyrektor dolnośląskiego zakładu spółki PKP Cargo. – Historia kolei jest bezpośrednio związana z historiami ludzi, w tym także naszych pracowników, którzy dawniej jeździli na tym parowozie i wciąż u nas pracują. Ta przeprowadzka to także świetna okazja, by przypomnieć mieszkańcom Zagłębia Miedziowego, że najpierw była tu kolej, później dopiero KGHM. I bez kolei rozwój przemysłu miedziowego nie byłby możliwy, to jego prawdziwe koło zamachowe – dodaje.

W najbliższym czasie zabytkowy parowóz przejdzie renowację, by na Dzień Kolejarza 25 listopada mógł cieszyć się dawnym blaskiem. Prace odtworzeniowe to wspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i PKP Cargo. Nie jest wykluczone, że na nieużytkowanych torach, w sąsiedztwo parowozu, niebawem trafią kolejne zabytkowe maszyny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (555)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (555)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2019
NUMER 10/2019
Numer 10/2019 miesięczniku "Rynek Kolejowy" ma rekordową objętość - aż 180 stron! Tematem numeru jest podsumowanie trzech dekad kolei w wolnej Polsce. Nie brakuje też jednak innych interesujących materiałów. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5