Partnerzy serwisu:
Pasażer

Z jakiej sieci najlepiej dzwonić z pociągu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Z jakiej sieci najlepiej dzwonić z pociągu?
fot. Martyn Janduła
Aż 117 godzin testów, 8,5 tys. przejechanych kilometrów, 10 tysięcy wykonanych połączeń głosowych i tyle samo prób transmisji danych. Tak w liczbach przedstawia się badanie, które wykonał Urząd Komunikacji Elektronicznej we współpracy ze spółką Systemics PAB. Sprawdzianem jakości usług telekomunikacyjnych na głównych trasach kolejowych objęto czterech operatorów komórkowych – Orange, T-mobile, Play i Plus.

Kampania pomiarowa prowadzona na trasach kolejowych przez UKE trwała od 3 do 23 sierpnia 2016 roku i objęła czterech największych operatorów sieci komórkowych w Polsce – Orange, Play, Plus oraz T-Mobile Polska. W badaniu skoncentrowano się przede wszystkim na skuteczności połączeń i czasie ich wykonania. Sprawdzono, ile połączeń przerwano w trakcie jazdy pociągu, jaka była jakość mowy dla usługi głosowej oraz jaką prędkość transmisji danych mógł uzyskać pasażer podczas podróży. UKE zmierzył również wskaźnik dostępności sieci.

W trakcie badania pociągi przejechały około 8,5 tysiąca kilometrów, częściowo po pokrywających się trasach. Czas testowania usług (usługi głosowej i dostępu do internetu) operatorów wyniósł 117 godzin. Dla każdego operatora wykonano około 2,5 tysiąca połączeń głosowych i tyle samo różnego typu testów usługi transmisji danych (dostępu do internetu).


mat. UKE

U kogo się dodzwonisz, a u kogo pogadasz?


Procentowo to sygnał sieci Orange zanikał najczęściej. UKE stwierdził, że zdarzało się to w 6,1% przypadków. Zbliżony pułap osiągnęły z kolei Plus – 3,7% – oraz T-mobile – 3,3%. Najrzadziej brak zasięgu występował w sieci Play, bo tylko 2,9%.


mat. UKE

Uzyskiwana w badaniu jakość usług telekomunikacyjnych jest istotnie uzależniona od rodzaju wykorzystywanej technologii sieci w jakiej realizowane jest połączenie głosowe lub transmisja danych. Kolejne generacje technologii sieciowych GSM następnie UMTS i LTE oferują co do zasady wyższą jakość realizowanych w nich usług. Tutaj zdecydowanie przoduje Plus, który na trasach pociągów oferował wyższą jakość rozmów poprzez UMTS (72,15%) niż poprzez GSM (27,85%). Drugi był Play – 69,11%/30,89%, Orange – 65,57%/34,43%, a najsłabiej wypadło T-mobile – 59,60%/40,40%. Ma to swoje przełożenie na jakość rozmów, bo według badania to właśnie Plus oferował najwyższą jakość rozmów.

Najwięcej udanych połączeń zarejestrowano w sieci  T-mobile , bo sukcesem zakończyło się aż 93,68% połączeń. Play miał ich 93,49%, Plus – 92,65%, a Orange 91,45%. W dodatku, najrzadziej przerywane były połączenia w sieci Play, bo tylko w 5% przypadków, a najczęściej w Orange – 6,32%.

Z kim nie posurfujesz w internecie?

Gorzej wyglądają z kolei wyniki związane z dostępem do usług transmisji danych. Badanie przeprowadzano z wykorzystaniem kart SIM dedykowanych przez operatorów internetowych. Tylko przez 3,8% czasu brak zasięgu internetu zarejestrowano w T-mobile. Zbliżony wynik uzyskał też Plus – 4,2%. Orange uzyskał wynik 6,2%, zaś lider w zestawieniu zasięgu połączeń głosowych, czyli sieć Play, uzyskał tragiczny wynik 18,2%. Czyli prawie podczas 1/5 czasu trwania podróży pociągiem, klienci tej sieci nie mieliby internetu. Warto jednak zaznaczyć, że operator tej sieci umożliwia swoim klientom również roaming krajowy, przez co bezpłatnie mogą oni korzystać także z nadajników innych sieci komórkowych.

Wyniki prędkości przesyłu danych są na podobnym poziomie. Największą szybkość internetu mobilnego zaoferowała sieć Plus, zarówno w przypadku danych pobieranych, gdzie uzyskano średni wynik 12,4 Mb/s, jak i wysyłanych, gdzie uzyskano 6,97 Mb/s. Orange oferuje swoim klientom 11,34/5,87 Mb/s, a trzeci w zestawieniu Play – 11,10/5,23 Mb/s. Najsłabiej wypadło T-Mobile, które umożliwia surfowanie w internecie z prędkością 10,43 Mb/s, zaś na wysyłanie z prędkością 5,53 Mb/s. Należy jednak pamiętać, że są to średnie wyniki, a sieć Play w czasie tych testów była niedostępna przez 18,2% pomiarów.

W jakim pociągu najlepiej?

Korzystanie z usług telekomunikacyjnych w sieciach komórkowych na trasach kolejowych obarczone jest wpływem konstrukcji pociągu, która może w znacznym stopniu tłumić sygnał radiowy przedostający się z zewnątrz do środka. Badania na trasach kolejowych prowadzone były w składach różnych typów, takich jak model: 111A, 170A, Z1B BWE, EN57, ED74, EN57AL, 36WEa, ED161 i ED250 (Pendolino).

Niedostępność usług na poszczególnych trasach jest bardzo zróżnicowana i uzależniona zarówno od pokrycia trasy zasięgiem sieci komórkowych jak i od typu pociągu, w którym na danej trasie zostały przeprowadzone pomiary. Nie da się ukryć, że wartości niedostępności usług na poszczególnych trasach, uśrednione dla usługi głosowej i transmisji danych, najwyższe są w pociągach klasy Express Intercity Premium, czyli w popularnym Pendolino. Na trasie z Warszawy do Wrocławia brak usług w Orange utrzymywał się na poziomie 26,7%, Play – 22,4%, T-mobile – 18,7%, a w Plusie – 16%.


mat. UKE

Jeszcze gorsze wskaźniki operatorzy uzyskują w EIP 3506 z Warszawy do Krakowa, gdzie problemy z brakiem usług w Play sięgają aż 38%, Orange – 37,1%, T-mobile – 26%, a w Plusie – 22,4%. Na trasie TLK 32100 z Warszawy do Krakowa, przez Kielce, takich problemów jest zdecydowanie mniej. T-mobile tylko podczas 1,1% czasu trwania podróży nie oferował usług, Orange – 5,4%, Plus – 6,5%, zaś Play – 11,6%.

Jak podkreśla UKE, pomiary przeprowadzone w pociągach Pendolino stanowią około 15% czasu całego badania. Znaczące różnice w uzyskanych wynikach pozwalają jednak na sformułowanie ogólnych uwag odnoszących się do jakości usług z jakich można korzystać w tym typie pociągów. Zestawienia wskazują na fakt niższej jakości usług osiąganej w Pendolino. Pasażerowie muszą się liczyć z mniejszą skutecznością nawiązania połączenia głosowego, większym – nawet trzykrotnie – prawdopodobieństwem zerwania połączenia głosowego, niższą jakością mowy w połączeniu głosowym oraz mniejszą prędkością transmisji danych pobieranych i wysyłanych.


mat. UKE

Jak przyznaje UKE, wyniki można wiązać z konstrukcją wagonów typu Pendolino, które z jednej strony tworzą bezpieczne warunki dla szybkiego podróżowania, ale z drugiej strony skutecznie tłumią sygnał radiowy docierający do wnętrza pociągu ze stacji bazowych sieci ruchomych.


Uśrednione wartości niedostępności usług na poszczególnych trasach, uśrednione dla usługi głosowej i transmisji danych. mat. UKE
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5