Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, do połowy grudnia tego roku wszyscy przewoźnicy kolejowi w Polsce będą musieli wymienić nakładki ślizgowe odbieraków prądu we wszystkich pociągach z miedzianych na węglowe. Nakładki węglowe powodują znacznie mniejsze zużycie przewodu jezdnego sieci trakcyjnej, sięgające 20% do 25% w porównaniu do nakładek pantografów wykonanych z miedzi.
- PKP PLK wymusiła od wszystkich przewoźników zmiany nakładek na węglowe do połowy grudnia tego roku. My w tej chwili jeździmy na nakładkach miedzianych – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Marcin Wołowicz z Wydział Napraw i Utrzymania Taboru Kolei Mazowieckich.
Koleje Mazowieckie już udzieliły zamówienia zakładom Stadlera w Siedlcach w zakresie przezbrojenia pantografów pojazdów typu Flirt Polska na nakładki węglowe wraz z zabezpieczeniem przed uderzeniami. - Pantograf na Flirta nie ma dopuszczenia w tej chwili na nakładki węglowe, dlatego trzeba przezbroić cały ślizgacz i producent będzie musiał wystąpić o wydanie świadectwa dopuszczenia typu – tłumaczy Marcin Wołowicz. Wymiana obejmie jednak niemal cały tabor mazowieckiego przewoźnika.
Również Przewozy Regionalne planują już wymianę nakładek na ślizgacze pantografów w swoich pociągach. – Obecnie jest przygotowywany przetarg na wymianę nakładek pantografów na węglowe w pociągach Przewozów Regionalnych. Prawdopodobnie będzie on ogłoszony we wrześniu, a sama wymiana będzie przeprowadzona w grudniu tak, aby od nowego roku wszystkie składy były już przystosowanie – mówi Piotr Olszewski, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych.
- Zamierzonym efektem wprowadzenia obowiązku stosowania węglowych nakładek ślizgowych na pantografach pojazdów trakcyjnych jest zmniejszenie zużycia nakładek ślizgowych i przewodów jezdnych sieci trakcyjnej oraz korzyści ekonomiczne – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dlaczego węglowe nakładki są lepsze? – Z dotychczasowych badań prowadzonych wspólnie przez CNTK, PKP Cargo i PKP PLK wynika jednoznacznie, że nieopłacalnym jest stosowanie prawie czystej miedzi na nakładki pantografów zarówno dla przewoźnika jak i dla zarządcy sieci trakcyjnej. Nakładki z testowanych materiałów węglowych mogą powodować znacznie mniejsze zużycie przewodu jezdnego sieci trakcyjnej, sięgające 20% do 25% w porównaniu do nakładek pantografów wykonanych z miedzi. Inne zarządy podają, że oszczędności w zużyciu przewodów jezdnych mogą być jeszcze większe – mówi rzecznik PKP PLK.
Jak tłumaczy Mirosław Siemieniec, poniżej przedstawione uwarunkowania prawne upoważniają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do podjęcia działań mających na celu wprowadzenie nakazu bezwarunkowego stosowanie nakładek węglowych na pantografach elektrycznych pojazdów trakcyjnych przez przewoźników korzystających z sieci trakcyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Aktualnie PLK jako jedyny zarządca infrastruktury, wśród krajów UE, nie wprowadził zakazu stosowania nakładek z miedzi - przypomina.