Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wojna przypomina o potrzebie inwestycji kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wojna przypomina o potrzebie inwestycji kolejowych
fot. Kasper Fiszer
Dyskusję przedstawicieli branży kolejowej podczas konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo 2022 zdominował temat roli kolei w obliczu wojny na Ukrainie. Znaczenie transportu szynowego w sytuacjach nadzwyczajnych ma skłaniać do dalszych inwestycji w ten sektor, bo jest to nie tylko uzasadnione ekonomicznie, ale i strategicznie – przekonywali prezesi największych spółek kolejowych. Zapowiadali jednocześnie ogłaszaniekolejnych przetargów na modernizację infrastruktury.

– W tym roku ogłosiliśmy przetargi o wartości ok. 12 mld zł – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaznaczył przy tym jednoznacznie, że zamówienia są przygotowane w oparciu o instrumenty finansowe, które nie przyniosły jeszcze stuprocentowej gwarancji zapewnienia finansowania. Dotyczy to zarówno przedsięwzięć przewidzianych do dofinansowania w ramach CEF, jak i KPO. – Oczywiście sukcesywnie będziemy przygotowywać się do ogłoszenia większej liczby przetargów. W tym roku będzie to, jak podejrzewam, 18 – 20 mld zł – przewidywał. Stwierdził także, że jego spółka prawdopodobnie byłaby gotowa do zamówienia większej ilości robót, ale chce zachować stabilność rynku w dłuższym horyzoncie czasowym.

Zaznaczył jednocześnie, że obecna sytuacja międzynarodowa może być traktowana jako nadzwyczajna, co będzie dawać pole do większych niż standardowe waloryzacji kontraktów. – Zdajemy sobie sprawę, że wzrost cen to temat, z którym będziemy musieli się mierzyć, i że będą musiały być na to zabezpieczone środki – powiedział.

Ważny jest nie tylko fakt inwestowania, ale także kształt prowadzonych inwestycji – przekonywał Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej. Zwracał uwagę, że zadania realizowane w poprzednich perspektywach finansowych UE zakładały niejednokrotnie ograniczanie możliwości sieci kolejowej a nie jej rozwój, np. poprzez likwidację stacji na modernizowanych trasach. – Na szczęście nie ma już tego pomysłu, że powinniśmy zamykać wszystko, co się da zamknąć, odwołać wszystkie pociągi, które nie są zapełnione po dach, i zastanowić się, jak przerzucić towary z kolei na drogi – zauważył. – W nowych projektach trzeba więc jak najbardziej elastycznie, rozwojowo podejść do przyszłych potrzeb, nie tylko do tego, co wozimy dzisiaj – dodał. Podkreślił też, że w dobie wojny na Ukrainie cały sektor solidarnie pracuje na to, by zapewnić sprawny transport, a jego utrzymanie nie byłoby możliwe, gdyby doszło do znacznego ograniczenia sieci kolejowej.

Ostatnie tygodnie przyniosły wzrost znaczenia połączeń międzynarodowych, a te – choć nie w relacjach z Ukrainą – obsługuje m.in. spółka Polregio. O ich dużej randze mówił Artur Martyniuk, prezes zarządu przewoźnika. – Ważna jest także liczba pociągów. Istotą jest to, żeby pasażer mógł wiedzieć, że ma do dyspozycji nie dwie czy trzy, a cztery czy dziesięć par pociągów – stwierdził. Zwrócił też uwagę, że często decyzję o likwidacji kursów podejmują przewoźnicy z krajów sąsiednich. Dodał, że aktualnie trudno jest mówić o konkretnych planach uruchamiania dodatkowych kursów transgranicznych, bo operator wykorzystuje dziś całą swoją rezerwę taborową do obsługi zwiększonych potoków związanych z falą uchodźców z Ukrainy.

– W czasie wojny w Ukrainie wybrzmiewa rola transportu w ogóle, a kolei przede wszystkim. Kolej stanowi kluczowy element infrastruktury krytycznej państwa i trzeba ją postrzegać nie tylko przez pryzmat ekonomii, ale i bezpieczeństwa – ocenił Rafał Zgorzelski, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych. Mówił, że i w czasie pandemii, i obecnie po torach jeździły towary niezbędne do funkcjonowania w nadzwyczajnych czasach: z jednej strony medykamenty, z drugiej – sprzęt wojskowy. Podkreślał jednocześnie, że aktualnie tocząca się wojna z pewnością wpłynie na priorytety inwestycyjne w obszarze transportu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5