- Jakość jest dla nas najważniejszym wyznacznikiem w projektach - zapewnił prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski ogłaszając budowę Centralnego Laboratorium Jakośći PKP PLK.
Jak informowaliśmy w piątek, PKP Polskie Linie Kolejowe utworzą w Warszawie Centralne Laboratorium Jakości. Inwestycję zaprezentował prezes spółki Andrzej Filip Wojciechowski.
- Nie stać nas na to, żeby za kilka lat musieć poprawiać prace, które teraz wykonujemy. Wykonawcy muszą przestrzegać jakości - powiedział na warszawskich Odolanach szef zarządcy infrastruktury. Przypomniał też, że PLK już od jakiegoś czasu współpracuje z laboratoriami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Do tej pory korzystaliśmy z usług laboratoriów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pozwala to nam na wykonanie tylko najbardziej potrzebnych badań. To zdecydowanie za mało - nasze potrzeby są dziesięciokrotnie większe – mówi Andrzej Filip Wojciechowski. Stąd potrzeba otwarcia własnego laboratorium, które ruszy na dobre pod koniec przyszłego roku.
Unia patrzy na jakość
Tomasz Kruk, członek zarządu PKP PLK odpowiedzialny za ryzyko operacyjne i kontrolę jakości podkreślił, że za otwarciem laboratorium stoi konieczność zapewnienia jakości robót inwestycyjnych
- Dla nas ważne jest również odpowiednie wykorzystanie środków unijnych. Instytucje unijne obligują nas do zapewnienia odpowiedniej trwałości inwestycji - mówił Kruk. Jego zdaniem, inwestycja w laboratorium zmniejszy szanse konieczności zwrotu dotacji unijncyh w przyszłości.
Częścią inwestycji jest również zakup 12 laboratoriów mobilnych. Będą one pobierać próbki i częściowo badać na miejscu, a pozostałe - zawozić do Warszawy. Wkrótce zarządca ma otrzymać pierwsze dwa testowe pojazdy.
Otwarcie za rok
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", prace przystosowawcze w budynku przy ul. Ordona 2a rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają prawdopodobnie do listopada. Wtedy laboratorium ruszy pełną parą.
Dlaczego PKP PLK nie buduje nowego laboratorium? Zarządca infrastruktury przyznaje, że szukał istniejącego budynku, bo adaptację do laboratorium dofinansuje program Pomocy Technicznej. W przypadku stawiania nowego budynku nie byłoby takiej możliwości.
Co ciekawe, PKP PLK zaadoptuje biura, w których wcześniej działał DB Schenker RP. Obecnie budynek jest dzierżawiony od PKP SA, ale spółka wniesie go na stan PKP PLK aportem.