- Już za kilkanaście miesięcy mieszkańcy Sopotu oraz turyści będą mogli skorzystać z nowego, funkcjonalnego i nowoczesnego budynku dworca. W wyniku inwestycji realizowanej w pionierskiej formule PPP z udziałem funduszy unijnych z programu Jessica powstanie nie tylko infrastruktura dworcowa, ale także nowa przestrzeń publiczna z placami, układem drogowym i miejscami postojowymi oraz hotel, sklepy, biura - zapowiada Urząd Miasta Sopotu. W czwartek, 12 grudnia pod budowę dworca wmurowano kamień węgielny.
Między koleją a miastem
Decyzja o budowie multikompleksu dworcowego wraz z nowym układem komunikacyjnym w Sopocie zapadła w roku 2008, kiedy to zawarte zostało pomiędzy PKP SA a gminą miasta Sopotu porozumienie o wzajemnej i długofalowej współpracy; w październiku 2011 roku wybrany został partner prywatny przedsięwzięcia - Bałtycka Grupa Inwestycyjna; 23 stycznia 2012 roku podpisana została umowa o partnerstwie Publiczno-Prywatnym. W styczniu 2013 roku Bałtycka Grupa Inwestycyjna podpisała umowę na współfinansowanie inwestycji ze środków inicjatywy europejskiej Jesscia. Co ważne, dotychczas europejskie projekty hybrydowe realizowane były w oparciu o system dotacyjny, a nie fundusze zwrotne. Tym samym projekt sopocki stał pierwszą tego typu inwestycją w Europie.
Pozwolenie na budowę wydano w kwietniu 2013 roku, w czerwcu tegoż roku rozebrano stary dworzec i rozpoczęły się prace budowlane.
Projektowany kompleks zabudowań będzie się składał z:
-
części dworca kolejowego,
-
części handlowo – usługowej i biurowej,
-
części hotelowej.
Pod całością kompleksu znajdą się parkingi podziemne oraz częściowo przykryta placem cześć parkingowa z możliwością przejazdu pojazdów osobowych. Obiekt będzie posiadał jedną kondygnację podziemną i maksymalnie, w części hotelowej, sześć nadziemnych. Dwa nowe place miejskie z ciekawie zakomponowaną zielenią oraz nowa infrastruktura drogowa.
Zielony dworzec
Inwestycja rewitalizacji terenów przydworcowych wiąże się z całkowitą przebudową kwartału miasta położonego w centralnej części Sopotu. Inwestycja obejmuje zmianę układu komunikacyjnego, budowę drogi, parkingów podziemnych, budynków usługowych, hotelu oraz nowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej, tak naprawę na nowo wykreowanej. W bezpośrednim otoczeniu budynków znajdować się będą skwery i ciągi piesze z alejami drzew i krzewów dużych rozmiarów. Inwestycja jest wielokondygnacyjna i na każdym z poziomów znajdować się będą kompozycje zieleni. Projekt zakłada zupełnie nowe rozwiązania zagospodarowania zielenią i małą architekturą w kontekście Sopotu. Zapożyczenia rozwiązań projektowych zieleni nawiązują do rozwiązać znanych i uznawanych na świecie.
Tereny leżące na gruncie rodzimym zagospodarowane zostaną w pełną strukturę rośliną zawierająca drzewa, krzewy, byliny i trawy. W tkance drzew zakłada się zastosowanie grabów pospolitych w odmianie kolumnowej, lipy drobnolistne, brzozy w odmianach wielopniowych, klony czerwone. W strefie krzewów w zależności od lokalizacji przewiduje się zastosowanie w formach naturalnych trzmieliny Fortune'a, irgi Dammera, pęcherznicy kalinolistnej w kolorach, tawułyjapońskie; punktowo kaliny i oczaru wirginijski oraz grupę krzewów formowanych z gatunków cisa posp., ognika szkarłatnego. Dopełnieniem całości będzie roślinność pnąca i bylinowa/trawiasta, która wypełni dolna partię kompozycji roślinnych.
Dominującą rolę w skali obiektu architektonicznego, przejmą rytmiczne nasadzenia drzew zlokalizowane przy projektowanym hotelu od strony ul. Podjazd oraz naprzeciwko projektowanego hotelu wzdłuż granicy działki, począwszy od Hotelu Rezydent. Mocną grupę drzew przewidziano również na zakończeniu pasażu a tym samym widoku wzdłuż pasażu w postaci zwartego gaju z klona czerwonego.
Odmienną formę zieleni, stanowią miejsca przepływowe i powiązane funkcjonalnie z użytkownikami PKP – skwery. Połączenie formy ogrodowej i funkcjonalnej wymusiło wpisanie placów w tkankę komunikacji i zieleni. Ich skala i proporcje powierzchni zielonych do powierzchni komunikacji pieszej (również obsługa przeciw pożarowa) wynikają bezpośrednio z kompromisu zapewniającego z jednej strony charakteru ogrodu a z drugiej bezkolizyjnego dojścia do dworca i innych obiektów projektowanych. Roślinność w tych miejscach rozpatrywana jest we wszystkich warstwach: drzewa kolumnowe (graby posp.) i naturalne (brzozy wielopniowe); krzewy (głownie okrywowe; trzmieliny. tawuły japońskie itp.) w formach naturalnych i formowanych (cis pośredni, ognik szkarłatny); trawy ozdobne (wydmuchrzyca piaskowa, kostrzewa sina, trzcinnik, miskanty w odmianach; Molinie w odmianach) i byliny (szałwia omszona, lawenda, czyściec, rajgras, bylica, liliowce itp.)
Zieleń towarzysząca architekturze – głównie wzdłuż murów z załażenia jest zbudowana z pnączy -bluszcz pospolity, winobluszcz trójklapowy i miejscami kokornak wielkolistny oraz wspinających się krzewów - irga Dammera, trzmielina Fortune'a, ognik szkarłatny.
Odrębną cześć stanowią ogrody na stropach na poziomie 0,1 i 2 będące dopełnieniem architektury. Forma tych ogrodów to mono -gatunkowe powierzchnie roślinności w wariantach wzbogacanych drzewem, krzewami i bylinami bądź niską roślinnością odkrywową. W całości rozwiązań doboru gatunków roślin zakłada się część kwater roślinnych z nawadnianiem oraz bez nawadniania – murawy rozchodników, macierzanek. Zastosowane gatunki to rośliny zadarniające i okrywające. Dominanty z drzew płytko korzeniących się – grujecznik japoński o zachwycającym zapachu i ciekawym przebarwieniu jesiennym, wysokie krzewy- oczar wirginijskiego i inne.
Na dachach zakłada się zastosowanie głownie mat z rozchodnikami i macierzankami oraz niewielkie powierzchnie z większą miąższością substratu ogrodowego, gdzie planuje się nasadzenia z roślin okrywowych (trzmielina Fortune'a) i kęp trawiastych (mozga trzcinowata, trzcinnik).
Na dachu projektowanej miediateki poza wspomnianą powyżej roślinnością, znajdzie się pojemnik wysokości ok 1m na roślinność pnącą (na fragmencie dachu podpory na pnącza) i okrywową.
Dodatkowo w ramach inwestycji dokonane zostały liczne nasadzenia drzew wysokopiennych o wys. 5m, obwodzie pnia powyżej 30 cm na terenach Gminy Miasta Sopotu: ul. Kościuszki, przy Zielonej Drodze – teren Hipodromu, przy ul. Goyki.