Przyspiesza modernizacja torów na odcinku Żyrardów – Radziwiłłów. Modernizacja pierwszego toru zakończy się w listopadzie. W czerwcu 2013 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wznowiły prace modernizacyjne na tej ważnej trasie.
W czerwcu 2013 r. wznowiono modernizację linii Warszawa – Skierniewice. Trwają prace na układzie torowym na odcinku Żyrardów – Radziwiłłów oraz budowa drugiego peronu na stacji Jesionka. Wykonywane jest też palowanie pod ekrany akustyczne i konstrukcje wspierające sieć trakcyjną. Prowadzone są również prace nad układaniem okablowania oraz światłowodów systemu zarządzania ruchem pociągów oraz przebudowa przepustów i budowa nowych przejazdów i mostów.
W ramach prowadzonych dotychczas prac modernizacyjnych zakończono roboty torowe między Skierniewicami, a Radziwiłłowem Mazowieckim oraz na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Włochy.
Wznowienie prac było możliwe dzięki zawarciu porozumień, na mocy których liderem konsorcjum wykonawców w miejsce upadłego PNI zostało Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Będzie ono odpowiedzialne za dokończenie prac na odcinkach przebiegających przez miasta: Pruszków, Piastów, Brwinów i Grodzisk Mazowiecki.
PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły kolejne wnioski o pozwolenia na budowę. Wnioski dotyczą odcinka Włochy – Pruszków, stacji Pruszków, odcinka Pruszków – Grodzisk Mazowiecki oraz stacji Grodzisk Mazowiecki. Spółka otrzymała zgodę na prowadzenie prac na odcinku Żyrardów – Radziwiłłów.
Modernizacja 57,5-kilometrowego odcinka Warszawa Zachodnia – Skierniewice (Miedniewice) będzie kosztowała ponad 1 mld zł. Zakres prac modernizacyjnych obejmuje: opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych, ziemnych, torowych, odwodnieniowych, wyposażenia w urządzenia automatyki oraz wymianę sieci trakcyjnej. Ponadto zostaną przebudowane bądź wyremontowane istniejące mosty, a dotychczasowe perony wyspowe m.in. na przystankach Jaktorów, Międzyborów, Sucha Żyrardowska i Jesionka będą zastąpione naprzemianległymi peronami jednokrawędziowymi. Po modernizacji prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu ze stolicy do Skierniewic skróci się z 41 do 30 minut, a podróż do Łodzi zajmie niewiele ponad 70 minut. Prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 120 km/h.
Zakończenie prac na odcinku Warszawa Zachodnia - Grodzisk Mazowiecki przewidziano na IV kwartał 2014. Ostateczne zakończenie prac na odcinku pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim, a Żyrardowem jest planowane na IV kwartał 2015 roku.
Zadanie jest realizowane w ramach projektu nr POIiŚ 7.1-24.1 „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot A – odcinek Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice)” .