Rok 2015 łączy dwie ważne dla stolicy,, kolejowe" rocznice: 10-lecie istnienia Szybkiej Kolei Miejskiej oraz 170-lecie istnienia Drogi Żelaznej Warszawsko – Wiedeńskiej.
Pokrótce przypominamy o DŻWW. Była pierwszą linią kolejową na terenie ówczesnego Królestwa Polskiego, a jednocześnie najdłuższą jednorazowo budowaną linią kolejową w Europie. Jej historia zaczyna się już w 1835 r., kiedy to bracia Henryk i Tomasz Łubieńscy oraz Piotr Steinkeller wystąpili z inicjatywą budowy linii kolejowej łączącej Warszawę z Zagłębiem Dąbrowskim.
Jak piszą autorzy publikacji pt. „150 lat Drogi Żelaznej Warszawsko – Wiedeńskiej „tą kolej (…) wymyślili Polacy, którzy rozumieli, że w trudnych czasach po powstaniu listopadowym, rozwój gospodarczy jest w stanie zapewnić krajowi utrzymanie tożsamości narodowej (…)”. Inauguracyjny przejazd na trasie Warszawa – Grodzisk Mazowiecki miał miejsce 14 czerwca 1845. Budowa całej trasy trwała jeszcze kolejne lata – do 1848 roku. Pierwszy pociąg po trasie przejechał 28 listopada 1844 r., ale trasę do użytku oddano w kolejnym roku. Jak donosiła ówczesna prasa:,, (…) 14 czerwca 1845 roku nastąpiła inauguracja ruchu na odcinku z Warszawy do Grodziska, poprzedzona paradą wszystkich 10 ustrojonych kwiatami parowozów. Pierwszy skład liczył 15 wagonów z 200 pasażerami i orkiestrą wojskową. Następny pociąg, z 24 wagonami i ponad 600 gośćmi, dotarł na uroczysty piknik w Grodzisku godzinę później (…)".
Historia Drogi Żelaznej – o czym warto pamiętać – bardzo często wiąże się ze znakomitymi postaciami Polski. Pracownikiem ówczesnej kolei był m.in. Władysław Reymont, Oskar Kolberg, Władysław Edward Kronenberg. A „Wiedenka” dała początek warszawskiemu węzłu kolejowemu, po którym poruszają się dzisiaj pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej.