Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego przychylił się do części uwag do raportu środowiskowego dla mocno opóźnionego tramwaju na Tarchomin i postanowił dokonać autokorekty opracowania. Dokument z odniesieniem się do uwag ma być przedstawiony do końca miesiąca.
Uwagi były poważne. – Z poważnych zastrzeżeń można wymienić brak pełnego opisu wariantu zerowego (niepodejmowanie przedsięwzięcia), w tym tabelarycznego ujęcia emisji zanieczyszczeń. Brak opisu wariantu społecznego (torowiska tramwajowego z pętlą Winnica). W wariantach: zerowym i środowiskowym wykonana jest prognoza ruchu na odcinku ul. Światowida, który nigdy nie będzie w tych wariantach realizowany (brak realizacji ulicy wynika z definicji tych wariantów) – wyliczał radny białołęcki Wojciech Tumasz. To jednak nie koniec listy uwag. – Raport jest też wewnętrznie sprzeczny w zakresie ilości terenu potrzebnego pod inwestycję (różnica sięga niemal 2 hektarów) oraz punktacji przyznanej poszczególnym wariantom w analizie wielokryterialnej (w tabeli liczba punktów w poszczególnych kategoriach nie odpowiada opisowi uzasadniającemu dlaczego tak uszeregowano warianty) – wytykał Tumasz.
Miejskie Biuro Ochrony Środowiska zwróciło się do inwestora (ZTM) o odniesienie się do zgłoszonych zastrzeżeń. – Część uwag uznaliśmy za zasadne i robimy autokorektę do raportu środowiskowego – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u. – ZTM dostał niezły orzech do zgryzienia, bo poprosili o przedłużenie terminu na ustosunkowanie się do wniosków i uwag społeczeństwa aż do 30 listopada br. – komentuje Wojciech Tumasz.
ZTM zmaga się z postępowaniem środowiskowym od 2009 r. Pierwsza decyzja po protestach mieszkańców została unieważniona, a kolejne raporty były kilkukrotnie odsyłane przez Biuro Ochrony Środowiska do poprawek. W II połowie września br. dokument został ponownie wyłożony do wglądu mieszkańców.
Według aktualnego harmonogramu, przedstawionego przez ZTM, jeszcze w IV kwartale tego roku przewidziane jest złożenie wniosków i uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu etapów inwestycji. W I kwartale 2013 r. powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę I etapu inwestycji do Mehoffera, a wybór wykonawcy i rozpoczęcie inwestycji planowane jest na II kwartał 2013 r. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa zakończy się w II kwartale 2014 r. Jak ocenia Jan Jakiel, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM, z uwagi na prawdopodobne protesty społeczne tylko nadanie decyzji środowiskowej rygoru natychmiastowej wykonalności gwarantuje możliwość szybkiego prowadzenia inwestycji.