Warszawski organizator transportu zastanawia się nad wprowadzeniem przystanków tramwajowych okresowych i na żądanie – realizacja tego pomysłu miałaby służyć podniesieniu prędkości tramwajów, a co za tym idzie, ich atrakcyjności względem komunikacji indywidualnej. O koncepcji szerzej dla „Rynku Kolejowego” opowiada Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u.
Idea wprowadzenia przystanków okresowych i na żądanie wypłynęła podczas zorganizowanego w październiku przez „Rynek Kolejowy” Forum Inwestycji Tramwajowych – wspomniał o niej Marcin Kozoń z ZTM-u w swoim wystąpieniu poświęconemu roli tramwajów w komunikacji Warszawy. Warto przy tym nadmienić, że przystanki warunkowe dla tramwajów funkcjonują chociażby w Krakowie czy na Śląsku.
Komentarz Igora Krajnowa, rzecznika prasowego ZTM Warszawa:
Idea przystanków warunkowych w trakcji tramwajowej nie jest nowa. W bogatej historii stołecznych tramwajów takie sytuacje miały już miejsce. Natomiast obecny powrót do tej idei jest związany z potrzebami poszukiwania metod zwiększenia prędkości komunikacyjnej w ruchu tramwajowym. Ma to na celu dalsze zwiększanie atrakcyjności i konkurencyjności względem komunikacji indywidualnej tego środka transportu zbiorowego. Oczywiście kwestia miejscowego wdrożenia przystanków warunkowych jest tylko jedną z szeregu metod osiągnięcia przedstawionego powyżej celu. Np. nad tematami związanymi z sygnalizacją świetlną prężnie pracują specjaliści z Tramwajów Warszawskich. Liczymy jednak na efekt synergii osiągnięty kilkoma metodami.
W ciągu ostatniego roku ZTM dokonał obserwacji wykorzystania wytypowanych przystanków tramwajowych. Otrzymane wyniki są zachęcające i pozwalają na dalsze prace koncepcyjne. Należy jednak podkreślić, że przedstawione na FIT hasło dotyczące przystanków warunkowych było wskazane, jako jedno z wyzwań na najbliższe lata i dokładnie w taki sposób należy je traktować. Naszą ideą było zasygnalizowanie, że stołeczny organizator transportu liczy się z wprowadzeniem takich zmian. Jednakże kwestią nadrzędną jest zastosowanie rozwiązań, które będą gwarantowały bezpieczeństwo zarówno naszym pasażerom, jak również innym uczestnikom ruchu drogowego. Stąd przewidujemy, że perspektywa czasowa wdrożenia opisanych powyżej rozwiązań jest perspektywą co najmniej kilkuletnią.
Obecnie pomysł jest we wstępnej fazie koncepcyjnej i nie wyszedł poza etap dyskusji wewnętrznych. Do rozstrzygnięcia pozostało jeszcze kilka istotnych kwestii organizacji ruchu z zapewnieniem należytego bezpieczeństwa. Należy bowiem podkreślić, iż nawet najlepsze z punktu widzenia przyspieszenia ruchu rozwiązania, które mogą okazać się nieczytelne dla innych użytkowników dróg, nie zostaną wprowadzone. Dopiero po dopracowaniu wszystkich spraw zależnych od organizatora transportu i skonsultowaniu pomysłu z organem zarządzającym ruchem drogowym w mieście, nastąpi czas na merytoryczną dyskusję z operatorem tramwajowym. Dotyczyć ona będzie również metod sygnalizowania przez pasażerów motorniczemu potrzeby zatrzymania tramwaju na przystanku. W tym miejscu trzeba podkreślić, że propozycja uruchomienia przystanków warunkowych była już w przeszłości składana Tramwajom Warszawskim. Jednak ówcześnie liczba taboru wymagająca zmian konstrukcyjnych (w celu przystosowania do takiego rozwiązania) była o wiele większa niż obecnie. Ma to swój oczywisty wymiar finansowy. Mamy również świadomość, że same działania przystosowawcze taboru też byłyby procesem i mogłyby być podejmowane przede wszystkim podczas przeprowadzania napraw głównych tramwajów.
Zasadnicze zręby zasad zakwalifikowania przystanku jako okresowego lub warunkowego są już znane. Kluczowe byłyby tu: niewielkie natężenie wymiany pasażerskiej na danym przystanku w ciągu dnia, ewidentna sezonowość takiej wymiany w podziale na dzień roboczy/weekend lub nawet okresowość o szerszej perspektywie (okres wiosna-lato/jesień zima). Ważnym aspektem jest też potencjalna potrzeba/możliwość skorzystania przez pasażerów z alternatywnego transportu zbiorowego w momencie wyłączenia z ruchu danego przystanku. Należy jednak podkreślić, że każdy przystanek musi być rozpatrywany indywidualnie. Wśród analizowanych lokalizacji dominują punkty położone na wybiegowych odcinkach tras tramwajowych. Jednak trzeba zastrzec, że są to dopiero wstępne ustalenia koncepcyjne. Ponadto należy wskazać, że rewizja lokalizacji poszczególnych przystanków ma już miejsce i dokonuje się na etapie uzgodnień modernizacji tras tramwajowych, projektowanych przez Spółkę Tramwaje Warszawskie.
Reasumując, uważamy, że wprowadzenie w wybranych miejscach na sieci przystanków warunkowych lub okresowych wstępnie uważamy za korzystne z punktu widzenia obsługi pasażerskiej. Jednakże nie przewidujemy całkowitego przemodelowania sposobu obsługi przystanków tramwajowych i nie dopuszczamy sytuacji, w której - w wyniku wprowadzenia powyższych zmian - obniżyłby się poziom BRD związany z publicznym transportem zbiorowym.