Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Warszawa: PKP, PKS i Poczta Polska urządzają Pragę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-02-2009
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dariusz Bartoszewicz, Gazeta Wyborcza, 3 lutego 2009

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Warszawa: PKP, PKS i Poczta Polska urządzają Pragę
Jeśli miasto nie kupi od Poczty Polskiej działki przy Dworcu Wschodnim, możemy zapomnieć o wygodnych przesiadkach z pociągów do autobusów pod jednym dachem.

Dworzec PKS Stadion przypomina trzeci świat. Pasażerowie przeciskają się przez bazar. W razie niepogody mogą się schronić w obskurnej hali. Odkryły to też gołębie, które grzeją się nad głowami podróżnych. Dlatego w środku lepiej nie ściągać czapki. Z "gołębnika pekaesu" do stanowisk, skąd odjeżdżają autobusy, idzie się pod chmurką. Zimą klienci mokną i marzną.

Przed Euro 2012 dworzec PKS ma być przeniesiony spod budowanego Stadionu Narodowego na południową stronę Dworca Wschodniego w rejon ulic Żupniczej i Lubelskiej. Tak przewiduje plan zagospodarowania przestrzennego. Czy zostanie zrealizowany?

Żeby po europejsku było

- Nie róbmy dziadostwa! Walczmy nie tylko o to, by cokolwiek udało się zrobić na Euro, ale by te inwestycje nie odbiegały od standardu europejskiego. Zblokujmy autobusy z komunikacją szynową - apeluje dr Krzysztof Domaradzki, urbanista i główny autor planu.

Optymalne dla pasażerów połączenie dworców PKP i PKS wymaga zdobycia przez miasto działki, która należy do Poczty Polskiej. Wtedy pasażer suchą stopą i pod dachem mógłby wygodnie przesiadać się z pociągu do autobusu dalekobieżnego, regionalnego albo miejskiego.

- Teren przy Dworcu Wschodnim jest zbędny dla potrzeb Poczty Polskiej, dlatego nie będziemy się upierać, by go dalej utrzymać. Prowadzimy negocjacje z miastem, nie wiem, na jakim są etapie, ale chyba posuwają się wolno - powiedział wczoraj "Gazecie" Andrzej Polakowski, dyrektor generalny Poczty Polskiej. Firma jest wieczystym użytkownikiem blisko 27,5 tys. m kw. na południe od Dworca Wschodniego. - Nie wykorzystujemy tej działki, dlatego odpowiedzieliśmy, że możemy rozważyć zamianę na inną nieruchomość. Nie wykluczamy też sprzedaży gruntu - informuje Michał Dziewulski z biura prasowego Poczty. Zapewnia: - Poczta Polska uczestniczy w dyskusji z udziałem PKP SA oraz władz Warszawy i wojewody mazowieckiego na temat zagospodarowania przestrzeni wokół Dworca Wschodniego. Rozmowy te mają charakter niezobowiązujący, dlatego wobec braku konkretnych propozycji uwzględniliśmy omawianą nieruchomość w planie sprzedaży na rok 2009. Takie sformułowanie może być zrozumiane jako ostrzeżenie: jeśli Poczta nie dogada się ratuszem, to znajdzie sobie innego kupca. A wtedy plany integracji dworca PKP i PKS zostaną na papierze.

Dwa warianty inwestycji

- W niepewnych czasach Poczta woli chyba sprzedać działkę, niż zamienić ją na inną - uważa Andrzej Jakubiak, wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za nieruchomości. Zapewnia, że rozmowy trwają, Poczta robi swoją wycenę, a miasto swoją. - Mamy dwa warianty. Pierwszy - urządzamy dworzec autobusowy na terenie od Poczty. Drugi - wykorzystujemy tylko miejskie działki w pobliżu. Chcemy jednak zrealizować wariant pierwszy. A czy się uda? Zobaczymy. Wydaje się, że obydwie strony są zainteresowane. Jeśli dogadamy się z Pocztą co do ceny, tam właśnie powstanie nowy dworzec PKS - mówi wiceprezydent Jakubiak.

- Chodzi o to, żeby dworzec autobusowy nie stał w polu czy bałaganie, ale w mieście. Ulokowanie go na działkach komunalnych oznacza, że autobusy będą parkować bezpośrednio przed Dworcem Wschodnim - ostrzega dr Domaradzki. Uważa, że na kupieniu działki od Poczty miasto nie straci, bo wtedy swój teren przed dworcem może przeznaczyć nie tylko na rozplanowanie placu, ale też na obudowanie go biurowcami i innymi budynkami komercyjnymi, na czym zarobi. Urbanista przypomina, że w optymalnym wariancie autobusy wyjeżdżałyby wprost na Trasę Tysiąclecia, która połączy Grochowską przez Szmulki z al. "Solidarności".

Nie wiadomo też, jak bardzo przed Euro 2012 zmieni się Dworzec Wschodni. - Na przełomie lutego i marca skończą się rokowania z hiszpańską firmą Riofisa. Jeśli dojdzie do podpisania umowy, nowy dworzec będzie budowany od podstaw z prywatnym partnerem. Jednak mamy też drugi wariant - rokowania kończą się fiaskiem. Wtedy inwestycja - gruntowna, ale tylko przebudowa już istniejącego dworca - będzie finansowana z budżetu państwa - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Bez względu na wybrany wariant projekty mają być gotowe w 2010 r., a cała inwestycja PKP - oddana na przełomie 2011 i 2012 r.

 

\

* Planowane dworce: 1. Dworzec PKP Warszawa Wschodnia po przebudowie, 2. Plac przed dworcem od strony Kijowskiej, 3. Plac przed dworcem od strony Lubelskiej, 4. Dworzec autobusowy (na działce Poczty) przeniesiony ze Stadionu. Na dole mają być perony autobusowe, nad nimi obsługa podróżnych, na piętrach może biura, handel i hotele, 5. Dworce będą połączone bezpośrednim przejściem (grafika: Gazeta Wyborcza).

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Transport podczas Euro 2012 na Ukrainie

Warte uwagi

Transport podczas Euro 2012 na Ukrainie

Jakub Madrjas 29 lipca 2012

Furgalski: I po Euro

Warte uwagi

Furgalski: I po Euro

Adrian Furgalski 05 sierpnia 2012

Kolej na Euro 2012 - wideowspomnienie

Rynek Kolejowy TV

Kolej na Euro 2012 - wideowspomnienie

Rynek Kolejowy 09 sierpnia 2012

Peryt o Euro 2012: Celem PKP PLK była zmiana wizerunku kolei

Warte uwagi

Peryt o Euro 2012: Celem PKP PLK była zmiana wizerunku kolei

ew, Rynek Infrastruktury 11 października 2012

Kolej do Modlina powstanie w ramach inwestycji na Euro 2012?

Infrastruktura

Zobacz również:

Transport podczas Euro 2012 na Ukrainie

Warte uwagi

Transport podczas Euro 2012 na Ukrainie

Jakub Madrjas 29 lipca 2012

Furgalski: I po Euro

Warte uwagi

Furgalski: I po Euro

Adrian Furgalski 05 sierpnia 2012

Kolej na Euro 2012 - wideowspomnienie

Rynek Kolejowy TV

Kolej na Euro 2012 - wideowspomnienie

Rynek Kolejowy 09 sierpnia 2012

Peryt o Euro 2012: Celem PKP PLK była zmiana wizerunku kolei

Warte uwagi

Peryt o Euro 2012: Celem PKP PLK była zmiana wizerunku kolei

ew, Rynek Infrastruktury 11 października 2012

Kolej do Modlina powstanie w ramach inwestycji na Euro 2012?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5