Na stacji Warszawa Gdańska PORR kończy prace konstrukcyjne przy budowie nowego, 180-metrowego przejścia podziemnego pod torami i peronami. Obiekt ma być gotowy w drugim kwartale 2026 r. W sierpniu zostaną natomiast otwarte perony nr 4 i 5 – informują PKP PLK.
Kończy się kolejny etap budowy drugiego tunelu podziemnego na stacji Warszawa Gdańska. Wykonawca (PORR) zbudował już główną część nowego przejścia oraz tzw. łącznik z istniejącym tunelem. Trwają prace przy scaleniu tych dwóch elementów. Równocześnie są montowane schody ruchome na peron 4, w trakcie przygotowywania są także szyby dla wind.
Funkcjonalność i estetykaW sierpniu pociągi ponownie zatrzymają się przy peronach 4 i 5. Oba będą miały nowe zadaszenia chroniące przed deszczem i wiatrem, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami, nagłośnieniem i monitoringiem. W kolejnej fazie prace przeniosą się pod perony 3 i 2. Zmiany są uwzględnione w rozkładzie jazdy.
Wejście od strony Żoliborza znajdzie się przy ul. Ks. Romana Indrzejczyka i będzie wyposażone w schody oraz windę. Po drugiej stronie tunel połączy się z istniejącym przejściem prowadzącym do budynku dworca i metra. Na perony 2, 3 i 4 będzie można dostać się zarówno schodami ruchomymi, tradycyjnymi, jak i windami – co ułatwi poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością. W tunelu zostaną ułożone szaro-beżowe płytki, a jego ściany ozdobi mural przedstawiający historię kolei i Warszawy.
Szerszy kontekst inwestycji i finansowanie
Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska to część szerszego planu inwestycyjnego w stolicy, związanego m. in. z planowaną przebudową
linii średnicowej i stacji
Warszawa Wschodnia. Dodatkowe przejście pod torami oraz nowe wyjścia z peronów pozwolą równomiernie rozłożyć ruch pasażerów na stacji, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży.
Prace związane z budową nowego przejścia oraz modernizacją peronów realizowane przez firmę PORR są finansowane ze środków budżetu państwa. Ich koszt wynosi około 80 mln zł netto. Zakończenie zasadniczych prac oraz udostępnienie wszystkich peronów jest obecnie planowane w I kwartale roku 2026. Nowe przejście dostępne będzie w II kwartale 2026 r.
Oznacza to opóźnienie w stosunku do pierwotnych planów: przy rozpoczęciu prac, we wrześniu 2024 r.,
inwestor zapowiadał ich zakończenie jeszcze w roku 2025. – Zmiany w harmonogramie prac wynikają z trudności napotkanych na placu budowy. W trakcie robót odkryto nieoznaczone wcześniej kable, inne niż zakładano warunki gruntu i wody, a także gruz i fragmenty betonu pod ziemią. Wszystko to wymagało dodatkowych prac i dostosowania planu budowy – tłumaczą przedstawiciele PLK SA.