Posłanka Marzena Machałek i poseł Adam Lipiński (PiS) złożyli niedawno interpelację poselską do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie linii kolejowej nr 274, łączącej Wrocław ze Zgorzelcem. W interpelacji politycy pytają, kiedy wreszcie przeprowadzone zostaną prace, których celem będzie skrócenie czasu przejazdu, a nie tylko utrzymanie linii „przy życiu”.
Linia kolejowa nr 274 łączy Wrocław, Wałbrzych i Jelenią Górę ze Zgorzelcem. Jest to linia o najgorszych parametrach technicznych w kraju. Faktyczna „śmierć techniczna” linii występuje na odcinku Wrocław – Jelenia Góra, a w szczególności Wałbrzych – Jelenia Góra. Jest to powód kursowania pociągów z prędkością 30 km/godz., co znacznie wydłuża czas jazdy. Dlatego też 120-kilometrową trasę z Wrocławia do Jeleniej Góry pociąg pokonuje w czasie 3 godz. i 30 min. Od 2009 r. na tym odcinku prowadzone są działania mające na celu polepszenie stanu użyteczności torów, co ma się przyczynić do likwidacji barier prędkości pociągów. Są to jednak działania, które utrzymują jedynie tę linię przy życiu, nie poprawiając jej stanu – czytamy w interpelacji.
Politycy zaznaczają, że dla województwa dolnośląskiego linia 274 to ciąg strategiczny dla celów zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Linia ma duże znaczenie dla osób z Wałbrzycha i Jeleniej Góry, ale także dla studentów z mniejszych miejscowości, dla ośrodków turystycznych i sanatoriów. Także tą linią kolejową odbywa się wywóz kruszywa z całego terenu podgórskiego i górskiego Dolnego Śląska.
Na modernizację tej linii przeznacza się zdecydowanie zbyt małe środki, przez co proces ten niesłychanie się spowalnia i nie daje oczekiwanych rezultatów. Do dzisiejszego dnia na remont linii kolejowej 274 wydano ok. 130 mln zł. Większość tych środków pochodziła z Funduszu Kolejowego. Na rok 2011 przyznano tylko 30 mln zł, kwotę wysoce niewystarczającą. Aby całkowicie zmodernizować odcinek Wrocław – Jelenia Góra w planowanym trzyletnim okresie, do 2014 r., zlikwidować ograniczenia prędkości i doprowadzić stan linii kolejowej 274 do prędkości użytkowej 100 km/godz., potrzebna jest kwota 600 mln zł – zaznaczają autorzy interpelacji.
Politycy stawiają następujące pytania:
- W jakiej wysokości zabezpieczono środki finansowe na remont linii 274 na rok 2012?
- Jaka jest perspektywa czasowa ukończenia całościowego remontu linii?
- W jakim stanie technicznym będzie linia w chwili rozpoczęcia Euro 2012?