Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

W niedzielę otwarcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
W niedzielę otwarcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Największa inwestycja w nową linię kolejową w Polsce od czasów wybudowania CMK dobiegła końca. W niedzielę nastąpi inauguracja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Regularne pociągi po blisko 20-kilometrowej linii zlokalizowanej na terenie Gdańska zaczną kursować od wtorku 1 września.

W ciągu 2 lat zbudowano 18-kilometrową linię kolejową łączącą stacje Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Osowa. Wybudowała ją spółka PKM SA (jej 100% właścicielem jest Województwo Pomorskie, która jest obecnie jej zarządcą).

Linia jest na razie niezelektryfikowana (władze województwa planują elektryfikację w ciągu kilku najbliższych lat) i dwutorowa na całym przebiegu: wpina się w układzie dwutorowym w linię 201, która na odcinku pomiędzy połączeniem z linią 248 (taki numer nadała nowej linii PKP PLK) i stacją w Osowie została rozbudowana do układu dwutorowego. Jednotorowa jest 1,5-kilometrowa łącznica pozwalająca na zjazd z linii 248 na linię 201 w kierunku Kartuz i Kościerzyny – tej łącznicy PLK nadała numer 253.

8 przystanków, 41 obiektów inżynieryjnych, prawie kilometrowa estakada

Na linii 248 wybudowano 8 przystanków: Strzyża, Niedźwiednik, Brętowo, Jasień, Kiełpinek, Matarnia, Port Lotniczy i Rębiechowo. Na odcinku pomiędzy Wrzeszczem i Kiełpinkiem linia kolejowa została wybudowana w śladzie dawnej tzw. kolei kokoszkowskiej (Gdańsk – Kokoszki), otwartej w 1914 r. i pełniącej później przez 3 dekady najszybsze połączenie Gdańska m.in. z Kartuzami. Linia ta została zniszczona w 1945 r. podczas walk o Gdańsk: wycofujący się Wermacht wysadził wiadukty kolejowe, z kolei Armia Czerwona zdemontowała później część torowiska jako „zdobycz wojenną”. Po wojnie ten fragment linii kokoszkowskiej nie został odbudowany. Na odcinku pomiędzy Kiełpinkiem i połączeniem z linią 201, PKM została zbudowana w całkowicie nowym przebiegu.

Przystanek Port Lotniczy został zbudowany na 940-metrowej estakadzie (w sumie na linii PKM zbudowano 41 obiektów inżynieryjnych), a bezpośrednie przejście z estakady do terminalu lotniskowego zapewnia łącznik dla pieszych. Nowa dobudowana część terminalu lotniskowego, do której prowadzi łącznik, zostanie – podobnie jak PKM – otwarta 1 września 2015 r. Estakada przy lotnisku opiera się na 26 podporach.

Z kolei przystanek PKM Brętowo znajduje się obok przystanku końcowego nowej gdańskiej linii tramwajowej, wybudowanej od pętli Siedlce do Brętowa (jej otwarcie, jak już informowaliśmy, nastąpi w poniedziałek 31 sierpnia). Końcowy fragment nowej trasy tramwajowej przebiega na kilkusetmetrowej estakadzie, a przesiadki pomiędzy tramwajem i pociągiem jadącym w kierunku do Wrzeszcza odbywać się będą się przy tym samym peronie. Trasa tramwajowa nie ma klasycznej pętli, lecz jedynie przejście rozjazdowe. Kolejną ciekawostką historyczną jest fakt, iż jest to pierwsza sytuacja w Gdańsku od 1908 r., kiedy to nowa linia tramwajowa nie została zakończona klasyczną pętlą.

Rozpoczęta w 2013 r. budowa PKM była przedstawiana w mediach jako wzór, w jaki sposób powinno prowadzić się dużą inwestycję infrastrukturalną – nie tylko jeśli chodzi o terminową realizację harmonogramu, ale też jeśli chodzi o stronę PR: spotkania konsultacyjno-promocyjne z mieszkańcami, „dni otwarte” na budowie czy kontakty z mediami.

30 tys. podkładów, 140 tys. ton betonu, 75 tys. nowych drzew

Przy przystankach PKM dostępnych jest 296 miejsc dla rowerzystów oraz 702 miejsca parkingowe dla samochodów. Inne statystyki dotyczące budowy PKM to m.in.:

  • Na całej linii PKM wbudowanych zostało 28 970 podkładów. Gdyby wszystkie ustawić jeden na drugim, to miałyby wysokość 8,5 tys. m;
  • Na torach PKM wykonano ponad 2,4 tysiąca spawów szyn;
  • W trakcie budowy przeprowadzono ponad 58 tysięcy badań laboratoryjnych;
  • Łącznie wykorzystano ponad 55 tys. m sześc. Betonu. Użyty do budowy PKM beton waży łącznie ok. 137 500 ton, czyli mniej więcej tyle, ile… wszyscy mieszkańcy Warszawy razem wzięci;
  • Przy budowie obiektów mostowych wykorzystano ponad 7,3 tys. ton zbrojenia, czyli mniej więcej tyle ile waży cała wieża Eiffela. Łączna długość prętów zbrojeniowych to ok. 3 000 km;
  • Na budowę przywieziono 270 tys. ton pospółki (materiał sypki) i 172 tys. ton kruszywa;
  • Długość kabli telekomunikacyjnych położonych na terenie PKM to 134 km, czyli tyle ile wynosi odległość z Gdańska do Miastka. Łączna długość przewodów energetycznych to 197 km;
  • W ramach „nasadzeń zastępczych”, za blisko 20 tys. drzew i krzewów wyciętych w związku z budową, PKM SA posadziła niemal 75 tysięcy drzewek i sadzonek leśnych na terenie Gdańska i okolic.

Teraz Gdańsk, później Kartuzy i Gdynia

Od 1 września po linii PKM kursować będą pociągi SKM Trójmiasto w relacji Gdańsk Osowa – Gdańsk Wrzeszcz. 1 października oferta zostanie poszerzona o połączenia Gdańsk Gł. – Kartuzy, a wraz z grudniową zmianą rozkładu jazdy, mają się również pojawić pociągi z Gdańska do Gdyni przez lotnisko. Późniejsze uruchomienie pociągów „kartuskich” i „gdyńskich” wynikają z trwających jeszcze robót na liniach 201 i 229. Pojedyncze kursy pomiędzy Gdynią i Wrzeszczem odbywać się będą już od września, ale są to tylko kursy w porze wczesnoporannej i późnowieczornej, służące podesłaniu pociągów pomiędzy bazą SKM w Gdyni Cisowej i linią PKM.

Do obsługi PKM, Województwo Pomorskie zakupiło 10 autobusów szynowych: 7 trójczłonowych i 3 dwuczłonowe (przetarg wygrała bydgoska Pesa). Oprócz nich, SKM przekazane zostaną 3 inne autobusy szynowe, których własnością jest samorząd wojewódzki – są to pojazdy wyprodukowane przez nowosądecki Newag i użytkowane dotąd, od kilku lat, na innych pomorskich trasach przez Przewozy Regionalne.

W niedzielę bezpłatne przejazdy, od soboty obiór biletów

Z okazji inauguracji, spółka PKM SA oraz SKM Trójmiasto (przewoźnik, który wygrał przetarg na obsługę linii zawierających się w projekcie PKM) przygotowały szereg atrakcji. Pasażerowie będą mogli skorzystać z bezpłatnych promocyjnych przejazdów pomiędzy przystankiem Strzyża i Portem Lotniczym. Przejazdy te, realizowane w godz. 13-20, będą prowadzone autobusami szynowymi oraz pociągiem retro prowadzonym parowozem TKh49 (w kierunku Strzyży, gdyż w górę, czyli w stronę lotniska, pociąg retro prowadzić będzie lokomotywa spalinowa SM42). Aby przejechać się promocyjnym pociągiem, trzeba odebrać specjalny bilet – namiot ustawiony w sąsiedztwie przystanku PKM Strzyża, w którym będzie można odebrać bilety, będzie funkcjonować w sobotę w godz. 12-16. Jeśli nie zostaną tego dnia rozdysponowane wszystkie bilety, wówczas dystrybucja będzie kontynuowana w niedzielę (na Strzyży oraz na lotnisku). Na Strzyży w niedzielę z okazji inauguracji odbywać się będzie również festyn. Szczegółowy program niedzielnej inauguracji dostępny jest tutaj.

W niedzielę na portalu „Rynku Kolejowego” zamieścimy fotorelację z inauguracji PKM, jak również obszerny tekst przypominający ideę całego projektu oraz przybliżający szanse i zagrożenia płynące, naszym zdaniem, z takiego a nie innego przygotowania oferty przewozowej.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5