Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Velaro MS: Nowy pojazd Siemensa dla DB

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
10-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Velaro MS: Nowy pojazd Siemensa dla DB
graf. Siemens Mobility
Postępowanie na nowe składy dla Deutsche Bahn (DB) trwało niespełna pół roku. Przewoźnik oczekiwał szybkiego dostarczenie nowych składów, które mają wejść do użycia już w roku 2022. O nowym kontrakcie Siemens Mobility rozmawiamy z Thomasem Graetzem, Head of Highspeed Rail w Siemens Mobility GmbH.

Łukasz Malinowski, redaktor naczelny „Rynku Kolejowego”: Dlaczego Deutsche Bahn, wybierając nowy pojazd, zdecydowało się na wybór platformy pociągów, która nie jest najnowszą w ofercie Siemens Mobility? Jakie czynniki stały za taką właśnie decyzją?

Thomas Graetz, Head of Highspeed Rail w Siemens Mobility GmbH: Velaro MS to najmłodszy członek rodziny Velaro. Stanowi rozwiniętą kontynuację Velaro D i bazuje na wypróbowanej platformie oraz na doświadczeniu w jej eksploatacji i utrzymaniu. Velaro MS różni się od niej licznymi innowacjami we wnętrzu. Są to na przykład: szyby w oknach przepuszczające częstotliwości radiowe, zapewniające lepszy odbiór w mobilnych urządzeniach, miejsca dla rowerów, więcej miejsc siedzących, przedział dla rodzin z małymi dziećmi oraz osobne wejście dla osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych, wyposażone w nowej konstrukcji płytę podnośnikową, łatwiejszą w obsłudze i bardziej niezawodną.

W Deutsche Bahn pojazdy z rodziny Velaro, nazwane ICE 3, bardzo dobrze się sprawdzają, a jeżdżą już niezawodnie od długiego czasu. Velaro MS, wzbogacony o wspomniane nowinki techniczne, w pełni odpowiada dzisiejszym wymaganiom i oczekiwaniom. Dzięki tym kolejnym 30 pociągom Deutsche Bahn w krótkim czasie zapewni swoim klientom więcej zdolności przewozowych.

Czy nie stawia to pod znakiem zapytania sensu prac rozwojowych, skoro ich wyniki niezbyt interesują przewoźników?

Kiedy właśnie Velaro MS jest idealnie dopasowany do szczególnych wymagań Deutsche Bahn, jeśli chodzi o pociąg 4-systemowy. Dzięki projektom obejmującym jego poprzedników możliwe są dostawy w krótkim czasie, a przecież wymagany przez Deutsche Bahn start eksploatacji planowany jest już na koniec 2022 r.

Velaro Novo jest produktem nadal bardzo interesującym dla europejskich i zarazem międzynarodowych przewoźników, wykorzystujących pociągi dużych prędkości, bowiem dzięki rezygnacji z systemów zasilania w energię prądu stałego pozwala wykorzystywać potencjał innych optymalizacji i ulepszeń. Aktualnie m.in. w USA (Kalifornia), Tajlandii i Malezji planowana jest realizacja nowych połączeń kolejowych dużych prędkości. Zakup pociągów dużych prędkości znajduje się także w planach polskiego systemu kolejowego, przy okazji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Powiedział pan, że Velaro MS są doskonale dopasowane do wymagań DB. Jakie parametry były najistotniejsze z punktu widzenia zamawiającego?

Z punktu widzenia naszych klientów zwykle decydującym czynnikiem przy wyborze nowej floty są koszty cyklu życia pojazdów i duża liczba miejsc dla pasażerów. Przy obliczaniu kosztów życia najistotniejsze są cena nabycia pojazdów, zużycie energii i koszty utrzymania. Nasi klienci określają również inne ważne cechy, takie jak niezawodność pociągów, niezbędna prędkość eksploatacyjna albo wyposażenie wnętrza.

Dzięki platformie Velaro zrealizowaliśmy już wiele projektów dla klientów w różnych krajach, stawiających najróżniejsze wymagania. Ta platforma z projektu na projekt była optymalizowana i dostosowywana do najnowszego poziomu wiedzy technicznej oraz wzbogacana o efekty zebranych doświadczeń. Ta techniczna baza platformy Velaro pozwala nam elastycznie reagować na nowe wymagania klientów i realizować je w bardzo krótkim czasie.

Czy są plany homologacji tego pojazdu również na innych rynkach?

Velaro MS wejdzie najpierw do eksploatacji przez Deutsche Bahn na niemieckiej sieci (Kolonia – Frankfurt – Monachium). W późniejszym terminie przewidziane jest również uzyskanie dopuszczeń w Belgii i Holandii.

Jaki jest harmonogram wykonania umowy i co dokładnie oznacza możliwość skorzystania z prawa opcji?

Pierwsze pociągi mają wejść do eksploatacji już pod koniec 2022 r. Umowa ramowa z Deutsche Bahn zawiera opcję na 60 kolejnych pociągów.

Czy w planach jest rozwijanie piętrowych pociągów dużych prędkości? Czy w nadchodzących latach nie byłyby one jedynym rozwiązaniem dla zwiększenia efektywności wykorzystania linii na niektórych trasach?

Zgodnie z preferencjami rynkowymi nie planujemy obecnie rozwijania piętrowych pociągów do dużych prędkości. Dzięki koncepcji takiego składu zespolonego jak nasza rodzina Velaro, jeżdżąc jednopokładowymi pociągami dużych prędkości uzyskujemy zdolność przewozową porównywalną z istniejącymi pociągami piętrowymi, bez żadnych elementów zabudowy ograniczających komfort i poruszanie się pasażerów, takich jak schodki, pochylnie czy nisko zawieszone sufity w pojeździe. W ruchu dalekobieżnym zauważamy pewien trend w kierunku łatwiejszego dostępu i wyższego komfortu podróży. Dlatego stawiamy na rozwiązania jednopokładowe z ciągłością podłogi na jednym poziomie.

Jakie kierunki rozwoju w Europie zakładają państwo w odniesieniu do taboru dużych prędkości?

Wymaganą i zarazem eksploatacyjnie sensowną prędkość maksymalną pociągów determinuje przede wszystkim infrastruktura, znaczący wpływ na nią mają też odległości między przystankami. W Niemczech ta prędkość wynosi ok. 300 km/h, a we Francji ok. 320 km/h. Większe prędkości na sieciach europejskich oznaczałaby znaczny wzrost kosztów przy braku adekwatnych korzyści dla czasu podróży.

Znacznie istotniejsze jest dalsze obniżanie na przykład kosztów eksploatacji i zużycia energii – w sensie zrównoważonego rozwoju. A także coraz lepsze spełnianie oczekiwań dzisiejszych pasażerów. Stawiamy na ewolucyjny rozwój w obszarze pociągów dużych prędkości. Etapy takiego rozwoju – jak pokazuje przykład Velaro Novo – pozwalają znacznie zwiększać potencjał transportu przystosowanego do dużych prędkości.

Deutsche Bahn podpisało wart miliard euro kontrakt na 30 pociągów dużych prędkości z Siemens Mobility.

Od 2022 r. rozpoczną się dostawy, dzięki którym DB rozszerzy swoją flotę o 30 nowych pociągów dużych prędkości wyprodukowanych przez Siemens Mobility. Wartość zamówienia wynosi 1 miliard euro. Pociągi będą początkowo kursować na trasach między landem Nadrenia Północna-Westfalia a Monachium przez linię dużych prędkości Kolonia – Ren – Men. Nowe pociągi zwiększą dzienne oferowanie na liniach głównych o 13 000 miejsc.

– Dzisiaj wykonujemy kolejny krok w kierunku silnego i przyjaznego dla środowiska systemu kolei. DB inwestuje w nowe pociągi na rekordowym poziomie. Nasi pasażerowie będą korzystać z większej liczby miejsc, poprawy komfortu i wyższych prędkości od 2022 r. Szacujemy, że cała flota DB wzrośnie o 20%. Mimo że popyt gwałtownie spadł z powodu pandemii koronawirusa, wszystko przemawia na korzyść przyjaznego dla klimatu transportu kolejowego w dłuższej perspektywie. Właśnie dlatego jesteśmy zaangażowani w rozwój – powiedział tuż po podpisaniu umowy dr Richard Lutz, dyrektor generalny Deutsche Bahn AG cytowany w komunikacie.

Docelowo do 2026 r. aż 421 pociągów ICE będzie oferować pasażerom 220 tysięcy miejsc. Oprócz zamówionych 30 nowych pociągów ICE, w kontrakcie przewidziana została także opcja na dodatkowe 60 sztuk. – Pomagamy Deutsche Bahn w realizacji głównego planu przekształcenia niemieckiego sektora transportowego. Celem jest znaczne ograniczenie emisji CO2 przy jednoczesnym przyciągnięciu większej liczby osób do transportu publicznego – powiedział Roland Busch, wiceprezes i członek zarządu Siemens AG.

Jak poinformowały DB i Siemens, nowe pociągi będą oparte na sprawdzonej platformie Velaro MS, osiągną prędkość maksymalną 320 km/h i zaoferują aż 440 miejsc. Pojazdy będą zapewniały wyższy komfort i dodatkowe funkcje, takie jak specjalne powłoki na okna zwiększające siłę sygnału radiowego i dostępu do sieci internetowej oraz miejsca do transportu rowerów. 

Współpraca: Jakub Madrjas

Miesięcznik Rynek Kolejowy, możesz teraz pobrać za darmo! Zapraszamy!



Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

Biznes

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

inf. pras. Siemens Mobility 02 czerwca 2023

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

Tabor i technika

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

inf. pras. Siemens Mobility 01 czerwca 2023

Bateryjne Mireo Plus B wykonało jazdę próbną [film]

Tabor i technika

Siemens rozbuduje swoją monachijską fabrykę lokomotyw

Tabor i technika

Siemens rozbuduje swoją monachijską fabrykę lokomotyw

Redakcja/inf. pras. 03 kwietnia 2023

Zobacz również:

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

Biznes

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

inf. pras. Siemens Mobility 02 czerwca 2023

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

Tabor i technika

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

inf. pras. Siemens Mobility 01 czerwca 2023

Bateryjne Mireo Plus B wykonało jazdę próbną [film]

Tabor i technika

Siemens rozbuduje swoją monachijską fabrykę lokomotyw

Tabor i technika

Siemens rozbuduje swoją monachijską fabrykę lokomotyw

Redakcja/inf. pras. 03 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5