Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Vavrouška: Nie lekceważmy designu na kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Vavrouška: Nie lekceważmy designu na kolei
fot. PKM Trójmiasto
Przy inwestycjach kolejowych nie warto oszczędzać na estetyce. Pierwsze wrażenie podróżnego zależy w dużej mierze od wyglądu i funkcjonalności dworca lub przystanku. Stosunkowo małe nakłady mogą więc zaowocować dużymi korzyściami wizerunkowymi i większymi przychodami kolei – uważa jeden z panelistów Kongresu Kolejowego, dyrektor generalny polskiego oddziału mmcité+ Petr Vavrouška.

– Dla pasażera wiata, ławka lub kosz na śmieci jest najbardziej widocznym elementem infrastruktury. Ławka musi być wygodna do siedzenia, wiata powinna dobrze chronić przed deszczem. To właśnie przez taki pryzmat podróżny ocenia efekty inwestycji, wartej nieraz miliardy złotych – przekonuje Vavrouška. Niestety, jak dodaje, generalni wykonawcy wydają się często myśleć o tej sferze w ostatniej kolejności.

Angażować dobrych architektów

Powodem, według przedstawiciela mmcité+, mogą być kwestie finansowe. Paradoksalnie, mała architektura peronowa stanowi zwykle drobny ułamek kwoty całego zamówienia. – Firmy nie przywiązują do niej wielkiej wagi i jeśli muszą ograniczyć koszty, często szukają oszczędności właśnie tu – mówi Vavrouška, krytykując krótkowzroczność takiego podejścia. Efekt dołożenia niewielkich w skali kontraktu pieniędzy można potem wykorzystywać marketingowo: dobrze zaprojektowany i wykończony przystanek może być wizytówką firmy.

Zapisy dotyczące estetyki można wprowadzić do opisu przedmiotu zamówienia na przykład poprzez wymóg zatrudnienia specjalistów o określonych kwalifikacjach. – Oczywiście estetyka to rzecz subiektywna, ale można zatrudnić architektów – proponuje nasz rozmówca. Poszczególnymi elementami infrastruktury, takimi jak wiaty, powinien zajmować się projektant z doświadczeniem w podobnych projektach. Zatrudnianie architektów mających pomysł, ale nieznających specyfiki branży kolejowej przynosiło czasami złe skutki. – Zamawiający powinien albo wymagać zatrudnienia odpowiednich fachowców, albo zatrudniać ich samemu – i kontrolować, czy infrastruktura, na którą wydaje pieniądze, ma odpowiednią jakość także pod względem estetycznym i funkcjonalnym. Mam nadzieję, że będzie pod tym względem coraz lepiej – deklaruje przedstawiciel mmcité+.

Potrzeba też konsultacji społecznych

Innym rozwiązaniem jest utworzenie księgi standardów, jaką posiada np. PKP PLK. – Każdy, kto wykonywał na zlecenie polskiego zarządcy infrastruktury obiekty małej architektury, jest świadomy, jak powinna wyglądać ławka, a jak kosz – mówi obrazowo Vavrouška.

Często stosowane kontrakty „projektuj i buduj” nie muszą, w ocenie Vavrouški, wykluczać dbałości o wygląd budowanych lub modernizowanych obiektów. – Jeśli główny wykonawca ma możliwość wydania na ten cel dużych pieniędzy, jest duża szansa na dobry efekt – twierdzi specjalista. Względy finansowe nie powinny przy tym przesłaniać świadomości, że efekty prac mają służyć przez kilkadziesiąt lat. – Misją każdego przedsiębiorcy w branży powinno być ulepszanie przestrzeni publicznej – uważa przedstawiciel mmcité+.

Dobrą praktyką jest też przyznanie pasażerom – przyszłym docelowym użytkownikom infrastruktury – wpływu na jej wygląd. – Na przykład tam, gdzie budujemy ekrany akustyczne, staramy się zawsze zaprosić do ich projektowania przedstawicieli wspólnoty mieszkaniowej. Mieszkańcy tego terenu będą w końcu mieli te obiekty w swoim otoczeniu przez 20 lat – argumentuje Vavrouška. Jak dodaje, w Szwajcarii na comiesięczne spotkania w trakcie budowy jest zapraszany także reprezentant lokalnej społeczności, który może domagać się zmiany wyglądu określonego elementu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Zintegrowany transport

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Mikołaj Kobryński 08 lipca 2023

450 wagonów PKP Intercity z zupełnie nowym designem! [wizualizacje]

Tabor i technika

PKP Intercity kupi 300 wagonów. "Nowy design, wygodniejsze podróże nocą"

Tabor i technika

Zupełnie nowy design dla nowych niemieckich pociągów ICE 3neo [zdjęcia]

Tabor i technika

Zupełnie nowy design dla nowych niemieckich pociągów ICE 3neo [zdjęcia]

Artur Bogdanowicz, Michał Szymajda 19 maja 2022

Zobacz również:

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Zintegrowany transport

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Mikołaj Kobryński 08 lipca 2023

450 wagonów PKP Intercity z zupełnie nowym designem! [wizualizacje]

Tabor i technika

PKP Intercity kupi 300 wagonów. "Nowy design, wygodniejsze podróże nocą"

Tabor i technika

Zupełnie nowy design dla nowych niemieckich pociągów ICE 3neo [zdjęcia]

Tabor i technika

Zupełnie nowy design dla nowych niemieckich pociągów ICE 3neo [zdjęcia]

Artur Bogdanowicz, Michał Szymajda 19 maja 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5