Urząd Transportu Kolejowego stwierdził szereg naruszeń przepisów w zakresie utrzymania głównych linii kolejowych w zachodniej części kraju przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Urząd Transportu Kolejowego skontrolował utrzymanie linii nr 271 Wrocław Główny –Poznań Główny, nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny, nr 281 Oleśnica – Chojnice oraz nr 355 Ostrów Wlkp. - Grabowno Wielkie. Urzędnicy stwierdzili szereg naruszeń przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe w zakresie stanu infrastruktury kolejowej i jej utrzymania, bezpieczeństwa ruchu kolejowego w czasie prowadzonych prac inwestycyjnych oraz procesu utrzymania i klasyfikacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.
Stwierdzone przez UTK nieprawidłowości dotyczyły m.in.: eksploatowania torów przy uszkodzonych podkładach, zanieczyszczonej podsypce i brakach bądź uszkodzeniu złączek torowych, eksploatowania torów przy istniejących nierównościach (w położeniu poziomym i pionowym o wartości do ok. 40-50 mm polegających na lokalnych deformacjach toru przy braku dostatecznej ilości podsypki), eksploatowania torów z niesprawnymi (uszkodzonymi) urządzeniami odwadniającymi, eksploatowania torów z uszkodzonymi szynami (brak ciągłości i zły stan techniczny szyn), eksploatowania rozjazdów z uszkodzeniami krzyżownic i półzwrotnic, braku analizowania, począwszy od 2003 roku, natężenia ruchu na przejazdach kolejowych, a tym samym braku weryfikacji kategorii przejazdów kolejowych (brak informacji w metrykach przejazdów kolejowych), braku warunków widoczności na przejazdach kolejowych kategorii D.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie nieprawidłowości. Jednocześnie wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.