Pierwszy raz od wielu lat liczba skarg pasażerów nie przekroczyła tysiąca. W 2020 r. do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęły łącznie 944 skargi pasażerów, w tym 103 zgłoszenia dotyczyły bezpośrednio sytuacji związanej z epidemią COVID-19. Ponadto konsultanci UTK udzielili pasażerom łącznie 1340 porad za pośrednictwem infolinii. Trzeba jednak pamiętać, że liczba pasażerów w roku 2020, z uwagi na pandemię koronawirusa, także była niższa.
W 2019 r. do UTK wpłynęło łącznie 1341 skarg. W 2020 r. skarg było 397 mniej. Główne tematy, których dotyczyły skargi i zapytania pasażerów w zakresie COVID-19 to zwroty niewykorzystanych biletów, przypadki przekroczenia limitu przewożonych pasażerów, stan sanitarny pojazdów (brak bieżącej wody, mydła, środków do dezynfekcji), brak maseczek u współpasażerów czy temperatura w pociągach (np. uwagi dot. stosowania klimatyzacji z uwagi na ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa).
Pozostałe zgłoszenia w 2020 r. dotyczyły m.in. niedogodnego rozkładu jazdy (szczególnie w okresie zawieszenia dużej liczby połączeń), postawy drużyn konduktorskich, wezwań do zapłaty czy niedostatecznego komfortu podróży bądź problemów z zakupem biletów.
Internetowe kanały komunikacji oferowane przez UTK cieszą się największym zainteresowaniem pasażerów. Najczęstszą formą kontaktu pasażerów z UTK jest poczta elektroniczna oraz interaktywny formularz kontaktowy na stronie internetowej urzędu.
– Sygnały przekazywane do UTK przez pasażerów są bardzo ważnym źródłem informacji o problemach występujących na styku systemu kolejowego i jego klientów. Poza pomocą w indywidualnych przypadkach rozwiązujemy także systemowe problemy, wskazując podmiotom kolejowym obszary, które wymagają poprawy – ocenia Urząd. Ile skarg wpływało do UTK a poprzednich latach?
O tym można przeczytać tutaj. O tym ilu pasażerów
wybrało kolej w 2020 roku piszemy tu.