Prezes Urzędu Transportu Kolejowego znacząco zwiększył liczbę działań nadzorczych w 2014 r. w porównaniu z 2013 r. W roku bieżącym liczba planowanych działań nadzorczych wyniosła 350, a w 2014 r. liczba planowanych działań nadzorczych to 1206, co oznacza wzrost o blisko 350 proc. – mówił podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego wiceprezes UTK Ignacy Góra.
Jak zauważył wiceszef Urzędu Transportu Kolejowego, lata 2014-2015 to okres odnawiania certyfikatów bezpieczeństwa oraz wydawania certyfikatów ECM dla przewoźników i zarządców. W tej sferze działania Urzędu koncentrować się będą przede wszystkim na weryfikacji skuteczności procesów, a nie ponownej ocenie dokumentacji SMS oraz sprawdzaniu zgodności dokumentacji SMS z kryteriami oceny, zawartymi we wspólnej metodzie bezpieczeństwa dla oceny zgodności. Szczególna uwaga zostanie poświęcona procesom i kryteriom związanym z oceną ryzyka w ramach prowadzonej działalności, zapewnieniem kompetentnych zasobów, obciążeniem pracą, rejestracją i zgłaszaniem zdarzeń kolejowych, realizacją zaleceń bezpieczeństwa oraz doskonaleniem systemu zarządzania bezpieczeństwem.
W styczniu tego roku wykonano 188 działań nadzorczych prezesa UTK (plan zakładał wykonanie 103 działań), a w lutym – 158 (plan zakładał wykonanie 103). Dla porównania, w 2013 r. zaplanowano wykonanie odpowiednio 14 i 19 działań.
Prezes Ignacy Góra mówił też o priorytetach działań nadzorczych Urzędu na 2014 r. Będą to: stan techniczny i utrzymanie infrastruktury (19,4 proc.), utrzymanie i eksploatacja pojazdów kolejowych (19,4 proc.), stosowanie sygnałów zastępczych (9,7 proc.), stan techniczny, utrzymanie i klasyfikacja przejazdów kolejowych (9,7 proc.), nadzór nad podmiotami posiadającymi certyfikat, autoryzację lub świadectwo bezpieczeństwa (8,1 proc.), czas pracy i kwalifikacje pracowników (6,5 proc.), działania nadzorcze w ramach recertyfikacji bezpieczeństwa (6,3 proc.), nadzór nad wydanymi certyfikatami ECM i funkcji utrzymania (5,6 proc.).
- W 2014 r. nadzór na systemami zarządzania SMS i MMS w ujęciu procentowym stanowi 20 proc. liczby wszystkich podejmowanych czynności, co jest znaczącą zmianą w podejściu do nadzoru nad rynkiem kolejowym przez prezesa UTK – podał Góra.
Jak poinformował, w pierwszym półroczu 2014 r. zostanie wdrożone narzędzie do monitorowania wskaźników bezpieczeństwa dla podmiotów rynku kolejowego – rejestr parametrów ryzyka dla podmiotów, supervision benchmark. Przy pomocy własnego źródła informacji (algorytmu) będzie wyznaczana jedna wartość dla każdego podmiotu prowadzącego eksploatacją i wdrażającego SMS. Dane zbierane będą kwartalnie poprzez dedykowaną platformę www, na ich podstawie powstaną trzy grupy wskaźników (przewoźnicy towarowi, pasażerscy, zarządcy infrastruktury). System ma określać kolejność nadzoru nad podmiotami.
- Trzeba szczerze powiedzieć, że wiele spraw było zamiatanych pod dywan. Sytuacja zmieniła się dopiero od 2012 r. Wzmożone działania nadzorcze będą trwały tak długo, dopóki nie stwierdzimy, że nieprawidłowości jest wyraźnie mniej – podkreślił podczas dyskusji wiceprezes UTK Ignacy Góra.