Dziś, 30 marca, w Warszawie przedstawiciele spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście oraz Banku Gospodarstwa Krajowego podpisali umowę programu emisji obligacji na kwotę 55 mln zł. Pieniądze pozwolą na modernizację taboru z dofinansowaniem unijnym.
- Ta umowa oznacza, że spółka uzyskała ostatni element finansowania naszego projektu. Tak więc budżet projektu, którego wartość to około 350 mln złotych jest już zamknięty - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" po podpisaniu umowy prezes PKP SKM w Trójmieście Maciej Lignowski. - Zdajemy sobie sprawę, że jest to zobowiązanie, które trzeba przyjąć na siebie, a później spłacić, ale większość firm transportowych albo leasinguje tabor, albo bierze kredyty lub emituje obligacje - to ostatnie zrobiły na przykład w ubiegłym roku Koleje Mazowieckie w Londynie. Elementy dłużne są konieczne, żeby się rozwijać - mówi Lignowski.
- Cieszę się z podpisania umowy emisji obligacji dla PKP SKM w Trójmieście. Umożliwią one realizację projektu metropolitalnego, zapewniając wkład krajowy uzupełniający dofinansowanie Unii Europejskiej. Projekt to modernizacja taboru i infrastruktury SKM, w tym przedłużenie linii do stacji Gdańsk Śródmieście - powiedział Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Transakcja ta wpisuje się w misję Banku Gospodarstwa Krajowego. W sposób aktywny będziemy wspierać kluczowe inwestycje służące rozwojowi regionalnemu i lokalnemu – mówi natomaist Dariusz Daniluk, Prezes Zarządu BGK.
Emisja obligacji była konieczna, by sfinansować wkład własny w projekcie „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście” przewidzianego do współfinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W szczególności SKM zależało na tym, by zapewnione zostały środki na podpisanie umowy na modernizację 21 z 43 posiadanych pociągów. Przetarg na wykonanie tego zadania zostął już rozstrzygnięty. Najkorzystniejszą ofertę złożyło w nim konsorcjum TS Opole i polskiego oddziału czeskiej Skody, na kwotę 128 865 870 złotych brutto - Nie mam informacji, żeby od wyników przetargu były odwołania, więc po kontroli uprzednie Urzędu Zamówień Publicznych powinniśmy podpisać umowę - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Lignowski.
Program zakłada emisję obligacji długo- i krótkoterminowych maksymalnie na okres 9 lat. Warunki finansowania zaoferowane przez Bank BGK wychodzą naprzeciw oczekiwaniom nie tylko SKM, ale również udziałowców spółki. - Nie bez znaczenia dla pozytywnej decyzji o organizacji emisji obligacji na atrakcyjnych warunkach był fakt wieloletniego doświadczenia SKM w świadczeniu usług kolejowego transportu publicznego na terenie województwa pomorskiego, dobra kondycja finansowa spółki oraz przejrzysta strategia zarządzania i realizacji inwestycji – dodał Jan Dziekański, Dyrektor Departamentu Finansowania Strukturalnego i Doradztwa BGK.