Wkrótce Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podpisze z PKP PLK umowę wieloletnią na utrzymanie infrastruktury. Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom, dokument nie będzie opiewał na 10, lecz na 8 lat. MIR uzasadnia to okresem trwania najbliższej perspektywy unijnego dofinansowania.
MIR opracowało projekt programu „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2015–2023”, który zagwarantuje wieloletnie finansowanie ze środków publicznych zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów.
Program obejmuje okres do końca 2023 r., z uwagi na powiązanie kwestii dotyczących utrzymania infrastruktury kolejowej oraz prac modernizacyjnych na liniach kolejowych realizowanych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020 (z kwalifikowalnością wydatków do końca 2023 roku). W szczególności odnosi się to do zapewnienia konkurencyjności rynku kolejowego w sytuacji wzmożonych działań inwestycyjnych. Umowa wieloletnia między ministrem właściwym ds. transportu a PKP PLK obejmie okres 8 lat.
– Obecnie zakończyły się konsultacje wewnątrzresortowe projektu Programu i trwa weryfikacja zgłoszonych uwag. Po zakończeniu procedury uzgodnień projekt uchwały RM ws. ustanowienia Programu zostanie przekazany pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Końcowym etapem będzie zatwierdzenie Programu przez Radę Ministrów. Równolegle do prac legislacyjnych opracowywana jest umowa wieloletnia, która zostanie zawarta miedzy ministrem właściwym ds. transportu a PKP PLK. Zakłada się, iż umowa wieloletnia zostanie zawarta bezpośrednio po przyjęciu programu wieloletniego przez Radę Ministrów – informuje Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
– Można powiedzieć, że jest to milowy krok w kierunku usystematyzowania budżetu PKP PLK. Należy mieć nadzieję, że faktycznie odbije się to na wartości stawek dostępu, a przełom zobaczymy już w cenniku 2016/2017. Jakkolwiek z bardziej szczegółową oceną musimy poczekać do jej publikacji – komentuje Janusz Zubrzycki z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.