W piątek, 21 grudnia została zawarta umowa o dofinansowanie II etapu projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej E 30. Etap ten obejmuje pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica - Węgliniec - Bielawa Dolna.
Projekt obejmuje zaprojektowanie, zabudowane i uruchomienie podsystemów: ERTMS/ETCS poziom 2 i ERTMS/GSM-R na odcinku Legnica - Węgliniec - Bielawa Dolna o długości 84 km. Zabudowa tych podsystemów ma na celu przeprowadzenie odpowiednich testów oraz badań (w tym współpracę elementów systemu a także narodowych cech systemu), po zakończeniu których odcinek ten zostanie wprowadzony do eksploatacji.
Realizacja projektu pilotażowego polegać będzie na pierwszej instalacji urządzeń Ertms dostosowanych do warunków polskich. W rezultacie system otrzyma homologację europejską dla tzw. składników interoperacyjności i podsystemu w części przytorowej i pokładowej.
Realizacja tego projektu stanowi kontynuację modernizacji linii kolejowej E30 i będzie polegała na zabudowie systemu ERTMS, który ma na celu zapewnienie interoperacyjności oraz podniesienie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu. Inwestycja zaprojektowania, zabudowy i uruchomienia systemu ERTMS w powiązaniu z inwestycjami modernizacyjnymi pozwoli na podniesienie parametrów eksploatacyjnych linii kolejowej, co wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróżnych.
ERTMS - Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Rail Traffic Managment System) został zaprojektowany w celu ustanowienia zintegrowanego i przyjaznego użytkownikom (przewoźnikom) systemu transportu kolejowego. Ma on zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, tzn. możliwość swobodnego poruszania się pociągów na sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów.
Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi ponad 145 mln zł, zaś kwota dofinansowania wynosi ponad 118 mln zł.