Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Uczyć na błędach czy na symulatorach?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
01-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ryszard Węcławik

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Uczyć na błędach czy na symulatorach?
Uzyskanie licencji maszynisty obwarowane jest wieloma warunkami, które powodują, że proces ten nie jest zabiegiem formalnym, a uzyskanie pozytywnych decyzji w zakresie spełniania wymogów sytuuje zawód maszynisty kolejowego w obszarze zawodów o znacznym stopniu trudności zdobycia.

Pamiętać przy tym jeszcze należy, że zdobycie licencji to dopiero pierwszy krok na drodze wykonywania tego zawodu, bowiem kolejnym niezbędnym elementem jest uzyskanie dokumentu nazwanego przez prawo europejskie świadectwem uzupełniającym – w Polsce nazwane, nikt nie wie dlaczego, świadectwem maszynisty. Fakt, że aż organy unijne zajęły się tym zawodem powodowany jest dwoma aspektami: silnym oddziaływaniem europejskich zrzeszeń central związkowych oraz niezaprzeczalnym faktem, że jest to zawód wysokiego ryzyka i to zarówno dla osób go wykonujących, jak i dla otoczenia. Dodatkowym powodem jest fakt, że mając licencję maszynisty, zawód ten można wykonywać w dowolnym kraju wspólnoty po uzyskaniu świadectwa uzupełniającego (RP – maszynisty). Oczywiste jest konieczność znajomości języka, jakim posługuje się zarządca, którego znajomość infrastruktury ten dokument (świadectwo) potwierdza. W konsekwencji działanie to daje szansę tej grupie zawodowej na oderwanie się (warunek: znajomość języka!) od macierzystych firm i kraju w poszukiwaniu lepszych warunków pracy i płacy. Myślę, że również w tym fakcie należy upatrywać pewną globalizację zawodu, gdyż zachodnie kraje wspólnoty zdają sobie sprawę, że starzenie się ich społeczeństw i widoczne odchodzenie od zawodów technicznych będzie wymuszało sięganie po zasoby w krajach dysponujących nadwyżką. Stworzenie szansy na swobodne przemieszczanie się już przygotowanych zawodowo i mających doświadczenie pracowników pozwala na o wiele szybsze uzupełnianie braków niż żmudne kształcenie i szkolenie praktyczne kandydatów do zawodu – dotyczy to wszystkich pracodawców we wszystkich krajach wspólnoty.


To tylko fragment artykułu. Całość w najnowszym numerze „Rynku Kolejowego” 8-9/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5