Tylko Pesa złożyła ofertę w przetargu na dostawę 4 sztuk spalinowych, dwuczłonowych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich. Tak jak przewidywaliśmy, bydgoski producent zaoferował Dolnemu Śląskowi Linki, których wcześniej nie udało mu się dostarczyć dla niemieckiego przewoźnika Netinera.
W dniu 12 sierpnia 2015 dokonano otwarcia ofert w przetargu na dostawę czterech sztuk nowych, dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych w ramach realizacji projektu pn. „Poprawa jakości usług regionalnego publicznego transportu zbiorowego Województwa Dolnośląskiego realizowana poprzez rozbudowę dynamicznej interaktywnej informacji pasażerskiej oraz zakup czterech sztuk nowych, dwuczłonowych Spalinowych Zespołów Trakcyjnych” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.
Wpłynęła 1 oferta złożona przez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA. Cena złożonej przez Wykonawcę oferty opiewa na 46 224 876,00 zł brutto (37 581 200 netto + VAT 8 643 676 zł) co daje za sztukę 11 556 219 zł brutto (9 395 300 zł netto + 2 160 919 zł VAT).
– Z racji tego, że nadal trwają prace komisji polegające na sprawdzaniu poprawności złożonej oferty, dopiero po zakończeniu prac komisji będziemy mogli przekazać więcej informacji – poinformowała Justyna Stachniewicz, rzecznik Kolei Dolnośląskich.
– Na tym etapie nie możemy nic więcej powiedzieć, ponieważ komisja nie zakończyła pracy. Czynności komisji nie są jawne, jednak natychmiast po zakończeniu prac komisji i opublikowaniu ogłoszenia o wyniku postępowania KD opublikuje stosowny komunikat – dodaje Justyna Stachniewicz.
Jak udało się nam dowiedzieć nieoficjalnie, jedyna oferta która została złożona jest droższa o około 4 mln od sumy jaką KD przeznaczyło na zadanie. W związku z tym (aby nie utracić dotacji z UE) KD zwróci się do właściciela (Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego) o zgodę na zapłacenie większej ceny. Jednocześnie KD prawdopodobnie wystąpi o dokapitalizowanie o brakującą kwotę, aby spółka mogła dokonać wyboru oferty i przystąpić do realizacji projektu dofinansowanego z UE i kupić 4 pociągi za 15% ich ceny. W przypadku negatywnej decyzji borykającego się z kłopotami budżetowymi samorządu postepowanie zostanie unieważnione i z uwagi na termin realizacji całego projektu nie będzie już możliwości jego powtórzenia, ponieważ projekt jest realizowany z poprzedniej perspektywy finansowej skutkowałoby to utratą pieniędzy unijnych.
W tym kontekście warto wspomnieć o zwiększeniu dofinansowania unijnego dla innego projektu taborowego Dolnego Śląska, czyli zakupu ezt Impuls. Wydaje się, że oszczędności z tego tytułu mogą przechylić szalę na rzecz przekazania większej kwoty na rzecz zakupu linków, zaoferowanych przez Pesę.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.