Partnerzy serwisu:
Biznes

Tychy: Potrzeba wzmocnienia roli transportu kolejowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
19-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Tychy: Potrzeba wzmocnienia roli transportu kolejowego
Zwiększenie roli transportu kolejowego w obsłudze komunikacyjnej Tychów – to jeden z istotniejszych postulatów wynikających z treści Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Tychy.

Dokument przygotowany został przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR, obecnie trwają związane z jego wdrożeniem konsultacje społeczne. Niedawno opublikowaliśmy pierwszy artykuł informujący o szczegółach postulatów zawartych w Planie. Zwróciliśmy w nim uwagę, że ważną kwestią, postulowaną do pilnego rozwiązania, jest konieczność integracji taryfowej pomiędzy MZK Tychy i innymi organizatorami komunikacji miejskiej, przede wszystkim KZK GOP. Dziś sygnalizujemy natomiast najważniejsze wnioski dotyczące funkcjonowania transportu kolejowego w obrębie Tychów oraz w podróżach do i z tego miasta.

W Planie zwrócono m.in. uwagę, że gros podróży wewnątrz aglomeracji powinno następować z wykorzystaniem transportu szynowego, wobec którego transport drogowy powinien spełniać wyłącznie rolę komplementarną. Realizacja tych założeń w praktyce, w przypadku Tychów znalazła odzwierciedlenie w realizacji projektu „Szybka Kolej Regionalna Tychy – Dąbrowa Górnicza; etap I: Tychy Miasto - Katowice”, współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Nowe przystanki i parkingi

Kluczowym elementem projektu była rewitalizacja linii nr 179 na terenie Tychów, wraz z budową 3 nowych przystanków osobowych w obrębie centrum: Tychy Al. Bielska, Tychy Grota Roweckiego (oba znajdują się pomiędzy p.o. Tychy Zachodnie – który w ramach tego samego projektu został wyremontowany – a stacją Tychy Miasto) oraz Tychy Lodowisko (800 m za stacją Tychy Miasto w kierunku Bierunia). Ich otwarcie nastąpiło 1 września 2012 roku. Przystanki zostały wybudowane/zrewitalizowane zgodnie z nowoczesnymi standardami obsługi podróżnych: wyposażono je w automaty biletowe, udogodnienia dla niepełnosprawnych, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej etc.

Projektem komplementarnym jest „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. W ramach tego projektu, budowane są dwa wielopoziomowe parkingi, koło stacji Tychy oraz koło przystanku Tychy Lodowisko. Jest to pierwsza tego rodzaju inwestycja na terenie woj. śląskiego, która po zakończeniu zostanie włączona w system „Park&Ride”. Tego rodzaju zobowiązanie nakłada na Samorząd Miasta Tychy porozumienie zawarte w dn. 3.12.2012 roku pomiędzy Województwem Śląskim i Miastem Tychy.

Zgodnie z jego treścią, Województwo Śląskie zobowiązuje się do zlecania Kolejom Śląskim Sp. z o.o. prowadzenia przewozów pasażerskich w relacji pomiędzy Katowicami i p.o. Tychy Lodowisko, natomiast Miasto Tychy zobowiązuje się do utrzymywania funkcjonowania połączeń autobusowych i trolejbusowych MZK Tychy zapewniających dojazdy do stacji i przystanków kolejowych na terenie Tychów. Porozumienie zakłada też, że po otwarciu parkingów wielopoziomowych, zostanie rozszerzone funkcjonowanie „Taryfy Pomarańczowej” (umożliwiającej podróżowanie z jednym biletem pojazdami MZK Tychy na terenie Tychów oraz pociągami KŚ pomiędzy Tychami i Katowicami) o możliwość korzystania z usług parkingowych. Porozumienie obowiązuje do końca 2015 roku, z możliwością przedłużenia na okres analogiczny do nowej umowy z wykonawcą przewozów kolejowych, który po 2015 roku będzie realizować przewozy na trasie do p.o. Tychy Lodowisko.

Największym atutem inwestycji dokonanej na linii nr 179 jest bardzo duże zagęszczenie sieci przystanków kolejowych. Na odcinku Tychy Lodowisko – Tychy (4,5 km) średnia odległość pomiędzy stacjami/przystankami wynosi 910 m, przy czym na odcinku Tychy Lodowisko – Tychy Zachodnie (2,2 km) maleje ona do zaledwie 550 m. Jest to najgęstsza sieć przystanków kolejowych w skali kraju.

Pozwala to, jak stwierdzono w dokumencie, na postawienie wniosku, że warunki do rozwoju na terenie Tychów systemu kolei aglomeracyjnej należą do najkorzystniejszych w Polsce. Biorąc jednak pod uwagę częstotliwość kursowania pociągów KŚ łączących Tychy i Katowice, nasuwa się kolejny wniosek, iż potencjał ten jest dalece niewykorzystywany.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5