Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Trzecia szyna w Krakowie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-07-2004
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dziennik Polski, 26 lipca 2004

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Trzecia szyna w Krakowie
W Krakowie rozważa się zastąpienie w niektórych częściach miasta napowietrznej sieci trakcyjnej zasilaniem z tzw. trzeciej szyny. Umożliwiłoby to zdjęcie, zdaniem niektórych - szpecącej zabytkowe części miasta, plątaniny kabli przymocowanych do kamienic. Władze Krakowa zainspirowały się powstającym tego typu systemem w Bordeaux. Rozwiązanie tego typu zakłada oczywiście, że prąd elektryczny znikałby z trzeciej szyny po przejeździe tramwaju, inaczej stanowiłaby ona zagrożenie dla przechodniów. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne już zwróciło się do Alstomu (ta firma jako jedyna obecnie się tym zajmuje), by zorientować się, o jakie sumy może chodzić. Z szacunków wynika, iż np. budowa kilometra podwójnego toru z trzecią szyną może kosztować ponad 1,25 miliona euro. Na około 200 tys. euro oceniono natomiast wydatki na zainstalowanie specjalnych urządzeń (ważą około tonę) w tramwaju - ślizgacza (po trzeciej szynie), anteny itp. Wiadomo natomiast, że właściwie każdy tramwaj, który jeździ po Krakowie, udałoby się przystosować do obsługiwania trzeciej szyny. Dodatkowym plusem tego nowego rozwiązania jest to, że Alstom przewiduje możliwość zainstalowania w wagonie także baterii akumulatorowej, dzięki której po wystąpieniu awarii zasilania z sieci - pojazd mógłby jeszcze sam przejechać (bez trzeciej szyny czy sieci napowietrznej) 800 - 1000 metrów, czyli np. zjechać z ulicy, na której blokowałby ruch samochodowy. Wysoki koszt to podstawowa bariera, zresztą w Bordeaux zasilanie z trzecie szyny przewidziano tylko w połowie z 40-kilometrowej trasy. Dochodzą do tego inne problemy, takie jak zimowe posypywanie solą ulic, co mogłoby ułatwiać zwarcie. Ponieważ rozwiązanie jest prototypowe, istnieje nadzieja, że jego koszty będą powoli spadać. Władze Krakowa prowadzą rozmowy z przedsiębiorstwem transportowym w Norymberdze. Niemcy także interesują się nowym rozwiązaniem, zatem oba miasta zwrócą się o wspólne studium wykonalności inwestycji.

Kraków - tramwaj
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5