Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Trzebnica: Samorząd przejął linię kolejową

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-10-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Anna Gabińska, Ryszard Żabiński, Polska Gazeta Wrocławska, 20-21 października 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Trzebnica: Samorząd przejął linię kolejową
Mieszkańcy Trzebnicy nie mieli regularnego połączenia kolejowego od 1991 roku. Teraz je uzyskają dzięki temu, że linię przejął od PKP Dolnośląski Urząd Marszałkowski we Wrocławiu. To pierwsze takie udane przedsięwzięcie w Polsce. Szynobusy mają tam ruszyć w drugiej połowie przyszłego roku.

Codziennie około pięciu tysięcy trzebniczan dojeżdża do Wrocławia własnymi autami, a około dwóch tysięcy autobusami. Jest szansa, że większość z nich przesiądzie się do wygodnego i szybkiego szynobusu.

Andrzej Borodycz, właściciel Express Busu, którego samochody wożą mieszkańców Trzebnicy do Wrocławia i z powrotem, na razie śpi spokojnie.

–Od piętnastu lat słyszę, że pociągi zaczną jeździć tą trasą – macha ręką. – To się nie opłaci. Zamiast pieniędzy włożonych w naprawę torów, lepiej zająć się drogą z Wrocławia do Trzebnicy. Byłoby o jeden cmentarz mniej – uważa.

Według Borodycza, przedsięwzięcie marszałka jest skazane na fiasko, bo nie znajdzie się wystarczająco dużo pasażerów, którzy zdecydują się na kolej żelazną. Większość dojeżdżających do Wrocławia mieszka bowiem w powiecie trzebnickim, gdzie pociąg się nie zatrzyma. Bo nie ma tam torów.

– Ludzie przejadą się raz z ciekawości i wrócą do mnie – zapewnia. I zapowiada, że choć teraz bilet z Wrocławia do Trzebnicy w Express Busie kosztuje 4 zł, to w 2009 roku obniży jego cenę do 3 zł, jeśli na pociąg będzie kosztował 4,5 złotego.

– To świetna wiadomość dla moich kolegów z Trzebnicy – cieszy się Krzysztof Domagała, wiceszef Solidarności w firmie Whirlpool. Zaznacza jednak, że jest ich najwyżej 40 na 2,5 tys. zatrudnionych. Dojeżdża z czterema kolegami autem spod Milicza, sam jest z Łaz. A tam nie ma torów.

– Ale dla nich to super rozwiązanie. Nie jechaliby godziny busem, nie staliby w korku.A poza tym mieliby dwa kroki do pracy ze stacji Wrocław Psie Pole – wylicza.

Przejęcie nieczynnej linii kolejowej przez samorząd to w przedsięwzięcie skomplikowane. – Linię kolejową przejmuje starostwo, bo ma takie uprawnienia, a potem przekazuje ją samorządowi województwa – tłumaczy Grażyna Kopania z PKP SA Oddziału Obrotu Nieruchomościami.

– Wszystko jednak poszło w rekordowym tempie. Jesteśmy gotowi przekazać również inne, nieczynne odcinki kolejowe. A samorządowi bardzo zależy na ich przejmowaniu. Wiadomo bowiem, że bez dobrej infrastruktury komunikacyjnej trudno myśleć o rozwoju regionu.

– Myślimy o zagospodarowaniu nawet 400 kilometrów takich połączeń–mówi Patryk Wild z zarządu województwa dolnośląskiego. – Linię kolejową Wrocław – Trzebnica wyremontujemy za około 8-10 milionów złotych. Kolej na takie przedsięwzięcie potrzebowała kilkudziesięciu milionów złotych. Następnie rozpiszemy przetarg na jej obsługę.

Szynobus ma kursować co godzinę. Z Trzebnicy do Wrocławia pasażerowie dojadą w 27 minut – niemal dwa razy szybciej niż teraz pekaesem. We Wrocławiu pociąg zatrzymywać się będzie na Dworcu Nadodrze, w Sołtysowicach koło Centrum Korona, na Psim Polu i w Zakrzowie. Bilet ma kosztować 4,50 zł.

Własnością dolnośląskiego samorządu stała się też inna nieczynna linia kolejowa na trasie: Szklarska Poręba – Jakuszyce – granica państwa. Będzie miała wielkie znaczenie dla rozwoju turystyki.

Uruchomiona ma też być linia Wrocław – Kobierzyce – Świdnica z odnogą do Piławy Górnej. – Obszar na południe od Wrocławia rozwija się szybko – tłumaczy Patryk Wild. – Jednak ten rozwój jest w największym stopniu hamowany przez brak pracowników. Trudno, aby ktoś dojeżdżał codziennie wiele kilometrów autobusem. Uruchomienie wygodnych połączeń kolejowych rozwiąże ten problem. Obiecująco wyglądają też plany uruchomienia szybkiego połączenia kolejowego: Legnica – Lubin – Polkowice – Głogów. Przedsięwzięcie to jednak wymaga współpracy lokalnych samorządów, a przede wszystkim KGHM-u, który ma własne połączenie kolejowe Polkowice – Lubin.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5