Rewitalizacja obejmuje wymianę ponad 31 km torów, 28 rozjazdów, naprawę 25 przejazdów kolejowo-drogowych. W zakresie prac jest również wymiana i remont 24 obiektów inżynieryjnych: wiaduktów mostów, przepustów. Przebudowywane są perony m.in. na stacjach: Fosowskie, Staniszcze Małe, Krasiejów, Ozimek, Dębska Kuźnia, Chrząstowice, Suchy Bór, oraz wiaty na stacji Ozimek.
Od kwietnia br. na trasie nie kursują pociągi. Teren przejął wykonawca - konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych I Inżynieryjnych S.A. – INFRAKOL s.c. Demontowany jest tor i perony. Pracuje PUN - pociąg do potokowej wymiany nawierzchni. Na stacji Fosowskie widać już nowy tor. Prowadzone są roboty związane z wymianą rozjazdów.
Zasadnicze roboty torowe zostaną zakończone pod koniec 2013 roku, zaś cała inwestycja za 109,3 mln zł ma się zakończyć do połowy przyszłego roku.
Zadanie realizowane na trasie Opole – Fosowskie to jeden z kluczowych projektów rewitalizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wraz z pracami realizowanymi na odcinkach Włoszczowa Północ – Częstochowa Stradom umożliwi najszybszym pociągom przejazd między Warszawą, a Wrocławiem w czasie krótszym niż 4 godziny. Trasa będzie wiodła z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego i Centralną Magistralą Kolejową do Włoszczowy. Dalej pociągi pojadą przez Częstochowę, Fosowskie do Opola. Przejazd z Opola do Wrocławia będzie się odbywał po zmodernizowanej już trasie E 30.