NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Trendy wzrostowe na kolei powinny się jeszcze utrzymać w 2017 r.

| Martyn Janduła 01.12.2016 222

Trendy wzrostowe na kolei powinny się jeszcze utrzymać w 2017 r.
fot. Michał Szymajda
Kolejne wyniki opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego tylko potwierdzają, że obecny rok będzie rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Dane za październik okazały się także najlepszym miesięcznym wynikiem podczas ostatnich trzech lat. Eksperci twierdzą, że wynik ten będzie jeszcze rósł – prawdopodobnie nawet w 2017 roku – do czasu największych infrastrukturalnych inwestycji.
Więcej połączeń i więcej pasażerów

Według danych dostarczonych przez UTK wyniki przewiezionych pasażerów za październik są bardzo optymistyczne. Polskie koleje wówczas przewiozły już ponad 25,5 mln pasażerów. Zmiana ta może wydawać się wprawdzie niewielka do tego samego miesiąca sprzed roku, bo wynosi zaledwie 1,16%, jednak w porównaniu całego dziesięciomiesięcznego okresu od początku roku okazuje się, że kolei przybyło 11 mln pasażerów (wzrost z 233,45 mln do 244,53 mln, czyli o 4,75%). W tym roku kolej zwiększyła również znacznie swoją pracę eksploatacyjną do 133,5 mln pociągokilometrów i przewozową, wykonując 16 mld pasażerokilometrów.

– Patrząc na statystyki, trzeba pamiętać, że za poprawą wyników stoi bogatszy rozkład jazdy i wzrastająca praca przewozowa. W 2016 r. ilość połączeń wzrosła o ponad 11% w stosunku do 2015 roku i o 18% w stosunku do 2014 roku. A lepsza oferta to więcej pasażerów – zauważa Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.

Praca przewozowa na kolei w październiku kształtowała się na poziomie 1,6 mld pasażerokilometrów. Jest ona zaledwie o 100 mln pasażerokilometrów lepsza niż w październiku poprzedniego roku, jednak taki zwyżkowy trend zauważalny jest miesiąc do miesiąca przez cały rok. Pomijając w zestawieniu lipiec i sierpień, kiedy to przede wszystkim miejsce miały Światowe Dni Młodzieży, które wpłynęły one na duży wzrost, praca przewozowa od początku tego roku kształtuje się na podobnym poziomie i w każdym miesiącu jest ona o ok. 100-150 mln wyższa niż w roku poprzednim.

Intercity ciągnie wyniki w górę

Na uwagę zasługuje tutaj krajowy przewoźnik połączeń dalekobieżnych, którego udział w pracy przewozowej po dziesięciu miesiącach wyniósł 49,58%. PKP Intercity poprawiło na razie ten wynik w porównaniu z 2015 rokiem o ok. pięć punktów procentowych (z 44,53%) wraz ze wzrostem udziału w przewiezionych pasażerach o dwa punkty procentowe. Za to Przewozom Regionalnym wskaźnik pracy przewozowej spadł o niecałe trzy punkty procentowe, zachowały one jednak udział w przewiezionej liczbie pasażerów na poziomie 27%. Także Koleje Mazowieckie wykonały o jeden punkt procentowe mniej pracy przewozowej wraz ze stratą dwóch punktów procentowych w przewiezionej liczbie pasażerów względem 2015 roku.

– W październiku kolej wykonała pracę przewozową większą niż w 2014 r. w miesiącach wakacyjnych i po raz kolejny potwierdziła, że 2016 r. jest znacznie lepszy od poprzednich – ocenia Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej. Jak podkreśla, duży udział w tym sukcesie ma PKP Intercity. – Zwiększając swoje przewozy, ciągnie do góry cały sektor. Choć nie należy zapominać o sukcesach kilku dynamicznie rozwijających się spółek samorządowych – dodaje. Wzrosty w przewiezionej liczbie pasażerów wraz ze zwiększoną pracą przewozową notują m.in. Koleje Dolnośląskie, Koleje Wielkopolskie czy Koleje Małopolskie.

Wkrótce nowy rozkład

Mimo tak dobrych wyników za 2016 rok pojawia się pytanie o trwałość ogólnie zwyżkowych trendów na kolei. Ekspert z fundacji ProKolej jeszcze przewiduje ich utrzymanie w przyszłości. – Wszystko wskazuje na to, że w 2017 r. program modernizacji przygotowywany przez PKP PLK będzie cały czas w fazie początkowej. Paradoksalnie to dobra wiadomość dla przewoźników. Bo prace związane z projektowaniem, zakupem materiałów czy zdobywaniem decyzji administracyjnych nie wymagają wytyczania odjazdów, wyłączania z eksploatacji torów ani linii i nie psują rozkładu jazdy – wyjaśnia Majewski.

Jak dodaje, również wchodzący w życie za dwa tygodnie nowy rozkład jazdy nie powinien negatywnie odbić się na wynikach kolei. – Nowy rozkład jazdy będzie porównywalny z obecnym, a na kilku odcinkach pociągi pojadą nawet szybciej. Należy się więc spodziewać, że trendy wzrostowe utrzymają się jeszcze co najmniej przez kilka miesięcy – ocenia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5