Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) przedstawił raport, z którego wynika, że unijne programy Marco Polo (prowadzone w latach 2003-2007 i 2007-2013), których zadaniem było wspieranie przenoszenia transportu z drogowego m. in. na kolejowy i wspieranie intermodalu, nie przyniosły pożądanych rezultatów. Dlatego według ETO program Marco Polo nie powinien przetrwać w obecnym kształcie.
Ani program Marco Polo 1, który realizowano w latach 2003-2007 ani Marco Polo 2, zaplanowany na lata 2007-2013, nie przyciągnął wystarczającej liczby wniosków, ponieważ zarówno warunki rynkowe, jak i zasady programu, zniechęcały operatorów do wzięcia udziału w programach. Połowa spośród złożonych wniosków już na etapie rekrutacji nie spełniała kryterium trwałości podjętych działań, a według ETO znaczna większość ze skontrolowanych beneficjentów była w stanie uruchomić swoje usługi również bez otrzymania dotacji.
Zaprezentowany raport pokazuje, że program nie spełnił założonych przez polityków celów oraz miał niewielki wpływ na odejście od transportu drogowego. Jak powiedziała Villa Italia, jedna z audytorek ETO, program nie był skuteczny, ponieważ nie spełniał swoich celów, miał także znikomy wpływ na przenoszenie transportu z dróg na kolej. Według audytorki nie było także żadnych informacji na temat tego, jakoby program przyczynił się do poprawy stanu środowiska z tytułu realizacji działań programowych.
Europejski Trybunał Obrachunkowy zalecił Unii Europejskiej zaprzestanie wsparcia finansowania transportu towarów poprzez program Marco Polo oraz zasugerował, aby w przyszłości finansowanie było oparte na innych kryteriach.
Jak czytamy w unijnych informatorach, nadrzędnym celem programu jest doprowadzenie do redukcji przewozu ładunków transportem drogowym, rozwoju transportu intermodalnego oraz zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na stan środowiska naturalnego, a przez to - osiągnięcie efektywnego i zrównoważonego rozwoju na terenie Wspólnoty Europejskiej. Wspiera projekty komercyjne na rynku usług transportowych, finansuje projekty ze wszystkich krajów członkowskich oraz z krajów kandydackich.
Na lata 2007-2013 przeznaczono na program kwotę 400 mln euro. Tylko w tym roku budżet programu ma wynieść 65,4 mln euro. Termin składania wniosków na rok 2013 minął w czerwcu.