Zakończyły się zasadnicze prace na odcinku Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146) - informuje PKP PLK. Aż do grudnia pociągi będą jednak jeździć z ograniczoną prędkością.
PKP PLK podpisały wykonawcą ZUE umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach unijnego projektu „Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” w
czerwcu 2017 roku. Umowa była warta 214,7 mln zł brutto. Rok później
zlecono dodatkowe prace za 35,5 miliona złotych - wymianę kompleksową sieci trakcyjnej na 47-kilometrowym odcinku.
Prace miały zakończyć się w ciągu 28 miesięcy. Kolejnym
podawanym terminem był marzec 2020 roku. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe prace zasadnicze zakończyły się dopiero teraz, a projekt zakończy się w grudniu 2020 roku ze względu na rozszerzenie zakresu o budowę nowych nastawni wyposażonych w nowoczesne urządzenia komputerowe.
Pociągi kursują z prędkością do 60 km/h
Jeśli chodzi o już zrealizowane prace, to wymieniono prawie 50 km torów i sieci trakcyjnej. Zmodernizowano 45 obiektów inżynieryjnych, w tym stalowy, 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach. Sprawne przejazdy zimą zapewnią ogrzewane rozjazdy. Trasę otwarto dla pociągów, które kursują na razie z prędkością do 60 km/h.
Jak podaje zarządca infrastruktury, obecnie budowane są cztery nowe nastawnie w stacjach Rząsawa, Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą oraz Biała Pajęczańska. Po włączeniu nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w grudniu 2020 roku, pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h. Prace objęły też 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie urządzenia przejazdowe będą aktywne po zakończeniu prac na nastawniach. PKP PLK zapewnia, że do tego czasu obecne zabezpieczenie i oznakowanie skrzyżowań kolejowo-drogowych zapewnia sprawny przejazd pociągów i bezpieczny ruch drogowy.
Tylko dla towarów
Jak podaje inwestor, celem projektu jest zwiększenie możliwości kolejowych przewozów towarowych poprzez skrócenie czasu przejazdu i poprawę bezpieczeństwa. Linia kolejowa Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146) stanowi połączenie między Częstochową a tzw. linią ze Śląska do portów nr 131 (Chorzów Batory – Tczew – Gdańsk – Gdynia).
Jak informowaliśmy już na naszych łamach, w ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe
zlikwidowały przystanki pasażerskie. Samorząd województwa łódzkiego, na terenie którego leży fragment linii,
analizuje jednak przywrócenie połączeń regionalnych po przywróceniu infrastruktury do obsługi podróżnych.