Przez tczewski dworzec rocznie przewija się nawet 2,5 mln pasażerów. Stanowi on węzeł przesiadkowy nie tylko dla miasta, ale dla całego regionu. Między innymi dlatego Tczew stawia na rozwój kolei tłumacząc, iż to naturalne działanie prorozwojowe.
Liczba mieszkańców Tczewa stale rośnie, obecnie wynosi blisko 60 tys. Miasto, nazywane węzłem komunikacyjnym Polski północnej leży na skrzyżowaniu szlaku Śląsk – Bałtyk i Berlin – Królewiec. Wobec niego ciekawe plany ma PKP Intercity. Spółka planuje postoje składów Pendolino obsługujących połączenia EIC Premium. Sam prezydent Miasta Tczewa Mirosław Pobłocki wyraźnie podkreśla, że lokalizacja miasta daje mieszkańcom doskonałą alternatywę mieszkalną, biorąc pod uwagę około 20-40 minutową podróż z Tczewa do Trójmiasta. Wszystkie te czynniki pozwalają sądzić, iż rozwój kolei – między innymi przez obsługę miasta pociągami EIC Premium – może przynieść duże korzyści zarówno ekonomiczne jak i społeczne.
– Tczew jest miastem zlokalizowanym na obrzeżach metropolii gdańskiej i stanowi docenianą przez mieszkańców Trójmiasta alternatywę osadniczą. Decyzja o zamieszkaniu w Tczewie ma przewagę logistyczną i ekonomiczną. 40-minutowa dostępność transportem kolejowym i drogowym oznacza także sprawny dostęp do dużego rynku pracy, ośrodka akademickiego i kulturalnego. Założenie dokonane przez PKP Intercity utrzymania zasady zatrzymania pociągu Pendolino na stacji Tczew jest przez nas postrzegane jako bardzo korzystne i w pełni uzasadnione. Taki pogląd i oczekiwanie są wyrażane przez władze Tczewa podczas wszelkich dyskusji dotyczących transportu pasażerskiego w regionie i mam przekonanie, że badania i obserwacje prowadzone przez PKP Intercity w pełni to potwierdzają – powiedział dla „Rynku Kolejowego” Mirosław Pobłocki, Prezydent Miasta Tczewa.
Tczew od wielu lat podkreśla dużą rolę kolei w swoim regionie. Położenie miasta przy magistrali Gdynia – Warszawa to zdaniem władz niewyobrażalna szansa i potencjał dla miasta i regionu. Wobec Tczewa PKP Intercity ma plany związane z postojem pociągów EIC Premium. Nie wiadomo jednak, czy każdy pociąg EIC Premium będzie miał postój w tym mieście, bowiem jego bliskie położenie względem Gdańska może oznaczać postoje obligatoryjne, sezonowe bądź dla wybranych połączeń.
– Miasto Tczew jest od wielu lat ważnym węzłem kolejowym, co nie pozostaje bez wpływu na nasze założenia pro-rozwojowe. Wyrazem tego jest ostatnia duża inwestycja samorządu tczewskiego przy współudziale środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, polegająca na wybudowaniu nowoczesnego zintegrowanego węzła transportowego przy dworcu PKP. Jest on odpowiedzią na oczekiwania tysięcy pasażerów korzystających ze stacji PKP w Tczewie i oferty wielu przewoźników autobusowych w zakresie dojazdów do pracy i przesiadek w połączeniach dalekobieżnych. Rozwijamy stale funkcję Park&Ride. Rozszerzenie tej oferty o możliwość rozpoczęcia lub zakończenia tutaj podróży szybkim pociągiem dalekobieżnym do i z innych ważnych ośrodków rozwoju i kontaktów biznesowych jak Warszawa, Kraków, Śląsk, wydaje się być naturalnym, konsekwentnym działaniem wobec poczynionych już inwestycji ze środków publicznych – podkreśla w komentarzu Mirosław Pobłocki.
– Nie bez znaczenia pozostaje fakt odciążania Gdańska poprzez rozłożenie ruchu mieszkańców jego stref podmiejskich, rozciągających się do okolic Tczewa i propagowanie transportu kolejowego. Mamy również na uwadze interesy zlokalizowanych w tczewskiej strefie ekonomicznej dużych firm, specjalizujących się w wysokich technologiach, dla których sprawne połączenia komunikacyjne ich siedziby są jednym z kluczowych aspektów planowania własnego rozwoju. A tu pojawia się możliwość konkurowania z samolotami i otwiera im nasz region na współpracę nie tylko w obszarze Morza Bałtyckiego, ale także z innymi regionami w Polsce – tłumaczy Prezydent Miasta Tczewa dodając, że w kwestii wizerunku, z punktu widzenia miasta, nowoczesny wygląd i sprawność funkcjonowania jest atutem rewitalizowanej i unowocześnianej kolei w Polsce, a dla Tczewa dopełnia działania w kierunku nowoczesnego wyglądu otoczenia dworca i nowego podejścia do obsługi pasażerów, zaproponowanego na terenie zintegrowanego węzła transportowego w Tczewie. – Oczekiwaniem pasażerów będzie dobra relatywnie propozycja cenowa tych przejazdów, z systemem promocyjnym i ofertą przyjaznej usługi na pokładzie, z uwzględnieniem czystości i poczucia bezpieczeństwa – podkreśla Pobłocki.