6 tuneli, 10 mostów i 8,3 km kolejowej linii pasażerskiej tylko w 6 tygodni. Jak Innowacyjny proces BIM przyspiesza projektowanie mostów i tuneli.
Projekt szybkiej kolei z Wuhan do Xi'an obejmuje: stację kolejową, 6 tuneli i 10 mostów oraz linię pasażerską o długości 8,3 kilometra. Przy oczekiwanym koszcie 160 mln USD linia wymagała współpracy ekspertów w zakresie projektowania różnych obiektów infrastrukturalnych. Do zespołu projektowego dołączyło ponad 50 specjalistów ds. projektowania i inżynierii z China Railway Siyuan Survey and Design Group, którzy wspólnie, błyskawicznie ukończyli projekt. Jak to zrobili? Współpracowali przy automatyzacji i ulepszaniu procesu projektowania w metodyce BIM (Building Information Modeling), wykorzystując do tego narzędzia dostępne w kolekcji dla architektury, inżynierii i budownictwa firmy Autodesk.
„Dzięki naszemu przyszłościowemu podejściu do projektowania i proaktywnemu planowaniu zrealizowaliśmy projekt sześciu tuneli i 10 mostów w ciągu zaledwie 1,5 miesiąca” - mówi Hua Xie, kierownik ds. IT w projekcie.
„Udało nam się wykorzystać narzędzia z kolekcji AEC, aby przyspieszyć realizację powtarzalnych zadań projektowych, co pomogło nam zwiększyć wydajność projektowania tuneli i mostów”.Pierwsza przeszkoda w stworzeniu projektu polegała na wybraniu optymalnej trasy dla linii kolejowej, która przemierza góry, rzeki i jeziora. Zespół chciał uniknąć niepotrzebnych wyzwań konstrukcyjnych, wybierając trasę z minimalną liczbą mostów i tuneli, które należałoby zbudować. Gdyby pracowano nad każdym obiektem i odcinkiem trasy osobno, ukończenie całości zajęłoby znacznie więcej czasu.
Zespół projektowy zdawał sobie sprawę, że BIM odegra istotną rolę w przezwyciężeniu wyzwań, ale nie rozwiąże ich wszystkich. Konieczne było znalezienie sposobu na ścisłą współpracę i łatwy dostęp do wszystkich modeli projektowych. W pierwszym kroku wykorzystano dedykowane oprogramowanie do zarządzania danymi.
Zintegrowany projekt i cyfrowy bliźniak inwestycjiInterdyscyplinarny zespół, który do przygotowania projektu wykorzystywał oparte na modelach procesy i narzędzia IT, był w stanie zrealizować projekt tego odcinka kolejowego wraz z
tunelami, mostami i stacją Wudangshan w półtora miesiąca. Był to jeden z pierwszych projektów kolejowych w Chinach, które całkowicie wykorzystywał procesy BIM.
Zespół jest przekonany, że sukces projektu posłuży jako punkt odniesienia dla innych podobnych inwestycji w kraju do czego zachęcać powinny jego imponujące wyniki. Przykładowo, po ustaleniu najlepszej trasy dla linii kolejowej i ustanowieniu bardziej zautomatyzowanego procesu projektowania, zespół był w stanie zaprojektować 6 tuneli i 10 mostów w ciągu zaledwie 6 tygodni. Precyzja konstrukcji umożliwiła szerokie wykorzystanie prefabrykacji do budowy stacji kolejowej, przyspieszając instalację kluczowych części wyposażenia aż o 60%.
Więcej informacji na temat tego klienta referencyjnego oraz BIMu na kolei na
www.autodesk.pl/campaigns/abm/kolej