NUMER 04/2019
NUMER 04/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
PKP podsumowują 2018 r.
szukaj
Śledź nas:

Szansa na specjalny fundusz dla „małych” kolei

| Paweł Rydzyński 21.03.2019 190

Szansa na specjalny fundusz dla „małych” kolei
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych
Sejmowa Komisja Infrastruktury zajęła się tematem wsparcia tzw. drugorzędnych linii kolejowych znaczenia lokalnego i regionalnego, znajdujących się poza planem utrzymaniowym zatwierdzonym przez resort infrastruktury. Podczas posiedzenia zorganizowanego przez przewodniczącego komisji posła Bogdana Rzońcę (PiS) upubliczniony został pomysł utworzenia specjalnego funduszu, z którego korzystać będą „mali” zarządcy infrastruktury kolejowej, wzorem krajów sąsiedzkich. Pilotaż funduszu mógłby rozpocząć się już w tym roku.
– Posłowie entuzjastycznie podeszli do koncepcji odrodzenia linii lokalnych i regionalnych – relacjonuje niedawne posiedzenie Komisji Infrastruktury Filip Bebenow z Polskiej Federacji Kolei Muzealnych, Turystycznych i Lokalnych. – Spotkanie obejmowało prezentację założeń do programu wsparcia tzw. małych zarządców infrastruktury zajmujących się lokalnymi liniami i bocznicami kolejowymi. Spotkaliśmy się z życzliwą reakcją nie tylko parlamentarzystów, ale także ekspertów m.in. ze Związku Miast Polskich i Fundacji Pro-Kolej obecnych na posiedzeniu komisji – dodaje Filip Bebenow.

Środki z funduszu byłyby przeznaczane na bieżące utrzymanie infrastruktury „małych” zarządców oraz drobne prace remontowe. Inicjatorzy powołania funduszu wskazują, że środki niezbędne do uruchomienia programu pilotażowego to kwota stanowiąca w pierwszym rzucie ok. 0,06% rocznych budżetowych wydatków na transport, co pozwoliłoby na sfinansowanie utrzymania ok. 500 km linii kolejowych dziś pozbawionych jakiegokolwiek wsparcia systemowego. Efektem byłoby jednak włączenie do sieci transportowej terenów, na których mieszka ponad milion Polaków. Docelowo mogłoby to być ok. 3 500 km dziś zdewastowanej, ale wciąż mającej szansę na reaktywację infrastruktury.
– Analogiczne programy dedykowane drogom lokalnym przynoszą wymierny efekt społeczny i ekonomiczny. To sprawia, że zasadne jest kontynuowanie prac nad projektem, zwłaszcza w kontekście wdrażanego projektu Kolej+, ale także w związku z pracami nad „komponentem kolejowym” Centralnego Portu Komunikacyjnego – zauważa Filip Bebenow.

Finansowanie to mogłoby zatrzymać degradację techniczną linii kolejowych, a wręcz przywrócić je społeczeństwu zapewniając dojazd do tak cennych przyrodniczo miejsc jak Białowieski Park Narodowy (dzięki rewitalizacji linii kolejowej łączącej Hajnówkę z Białowieżą), zapewnić alternatywny do zatłoczonych dróg dojazd na plaże Mierzei Wiślanej (dzięki przywróceniu przejezdności linii kolejowej z Szymankowa do Nowego Dworu Gd.) czy wreszcie zastąpić ciężarówki rozjeżdżające dolnośląskie drogi pociągami wywożącymi urobek z kamieniołomów w rejonie Strzelina, dziś odciętych od krajowej sieci kolejowej.

– Kolejne etapy wdrażania funduszu obejmowałyby sukcesywne wspieranie już działających linii lokalnych i regionalnych, działających pod zarządem innym niż PKP PLK. Są to małe podmioty, które dzięki mniejszej skali działalności potrzebują stosunkowo mniejszych dopłat. Trzeba podkreślić, że lokalni zarządcy w wielu krajach Europy stanowią niewielkie, ale bardzo istotne strumyki zasilające „rzeki przewozowe”, czyli linie PKP PLK. Nie konkurujemy o środki, ale się doskonale uzupełniamy – komentuje Filip Bebenow.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42951)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42951)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2019
NUMER 04/2019
W najnowszym numerze miesięcznika Grupa PKP podsumowuje 2018 rok. W kontekście gospodarki “narodowej” pytamy, jaka firma jest naprawdę polska. Poruszamy również najważniejsze aktualnie tematy: intermodalu, IV pakietu kolejowego oraz Krajowego Programu Kolejowego. Polecamy jak zawsze ciekawe rozmowy, m. in. z prezesem ŁKA Januszem Malinowskim.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5