Jak informuje Polska Agencja Prasowa, 14 lipca sejmowa komisja infrastruktury rozpatrzyła rządowe projekty nowelizacji ustaw kolejowych. Chodzi o wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego oraz udzielenie gwarancji Skarbu Państwa dla kredytu na inwestycje w linie kolejowe.
Rozpatrywano dwa projekty nowelizacji ustaw kolejowych. Pierwszy to projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Zakłada on zwiększenie kompetencji prezesa UTK, a drugi to nowelizacja ustaw o Funduszu Kolejowym oraz transporcie kolejowym. Drugi z nich umożliwi spółce PKP PLK zaciąganie kredytów i pożyczek oraz emitowania obligacji w celu finansowania inwestycji.
W świetle nowelizacji Urząd Transportu Kolejowego będzie mógł nakładać kary na przewoźników. Projekt zakłada także ingerencję UTK w układanie i wprowadzanie rozkładów jazdy. Jednak według komisji, w projekcie brakuje zapisu m. in. o kadencyjności prezesa UTK. Według PAP posłowie zaznaczyli, że jeśli prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie będzie powoływany na kadencję, to jego na jego urząd mogą być wywierane naciski polityczne. Inna propozycja posłów to zwiększenie budżetu Urzędu.
Jeśli chodzi o Fundusz Kolejowy, to ważną zmianą ma być możliwość zwiększenia środków , którymi dysponuje PKP PLK na finansowanie bieżących wydatków zarządcy infrastruktury. Dodatkowo państwo ma udzielić gwarancji na kredyt o wartości 800 mln euro, który PKP PLK zaciągnie w Europejskim Banku Inwestycyjnym. PLK potrzebuje kredytu jako wkładu własnego na inwestycje finansowane przez Unię Europejską. Kredyt ma być spłacony do 2044 roku.
Jak zaznacza PAP, trzeci z rozpatrywanych projektów (dotyczy on interoperacyjności systemu polskiej kolei) skierowany został do podkomisji.