Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szansa na nowe połączenia kolejowe z Niemcami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-05-2019
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

We Wrocławiu odbył się 4. Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy, podczas którego przedstawiciele organizacji pozarządowych, administracji rządowej, spółek z Grupy PKP oraz samorządowcy rozmawiali na temat współpracy i rozwoju pasażerskich i towarowych połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Niemcami.

Jak informuje Grupa PKP, podczas zorganizowanego pod przewodnictwem Renaty Szczęch, podsekretarza stanu  w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji 4. Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego przedstawiciele rządu, zarządów kolejowych spółek oraz samorządowcy zgodnie podkreślali ogromną rolę współpracy wszystkich podmiotów na rzecz rozwoju pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych realizowanych przez polsko-niemiecką granicę państwową. Nowym tematem rozmów była kwestia rozwoju logistyki przewozów towarowych w relacji Wschód-Zachód. Krzysztof Mamiński, prezes PKP wyraził gotowość spółki do współpracy w tym zakresie, podkreślając, że rozwój infrastruktury terminalowej jest jednym z priorytetowych celów do realizacji przez polską kolej w najbliższych latach.

Szansa na nowe pociągi

W czasie spotkania podsumowano również rozbudowę oferty połączeń międzynarodowych o pociąg IC Nightjet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który kursuje od grudnia 2018 r. Strony polska i niemiecka uzgodniły, że po zakończeniu prac związanych z modernizacją infrastruktury kolejowej w Polsce przeanalizowana zostanie możliwość wprowadzenia do rozkładu jazdy nowego dziennego połączenia pomiędzy Wrocławiem a Berlinem.

Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wspólnie z Krzysztofem Mamińskim, prezesem PKP podkreślali, że kluczowym działaniem umożliwiającym rozwój przewozów pomiędzy obydwoma krajami jest m.in. jak najszybsze zelektryfikowanie odcinków transgranicznych, ze szczególnym uwzględnieniem elektryfikacji polskim systemem zasilania odcinka Zgorzelec – Goerlitz.

Kulturzug na dłużej, więcej pociągów Warszawa-Berlin

Jak poinformowało "Rynek Kolejowy" Stowarzyszenie Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska po IV. Polsko-Niemieckim Szczycie Kolejowym we Wrocławiu wciąż wiele kwestii pozostaje otwartych. Nastąpił nieznaczny przełom w rozmowach dotyczących organizacji połączeń transgranicznych. Jak podaje, do końca 2020 roku zapewniono funkcjonowanie „Pociągu do Kultury/Kulturzug”relacji Berlin Lichtenberg- Wrocław Główny.

- Oferta transgraniczna jest wciąż jeszcze zbyt uboga w zakresie częstotliwości połączeń. Aby polsko-niemiecki transport kolejowy nadal rozwijał się w sposób zrównoważony, potrzeba wypracować stabilną ofertę dla pasażerów. Uporządkowanie, ścisła współpraca podczas tworzenia rozkładów jazdy pomiędzy polskimi a niemieckimi przewoźnikami oraz rozbudowa oferty m.in. między Berlinem i Wrocławiem czy Szczecinem, nie powinna być traktowana jako odległa wizja, ale jako namacalna i bliska przyszłość – komentuje Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska.

Ponadto, na szczycie poinformowano, iż zostanie zwiększona liczba z 4 do 7 par pociągów dziennie w relacji Berlin – Poznań – Warszawa. Strona polska zwróciła uwagę również na potrzebę podjęcia dalszych kroków przez Stronę niemiecką, jeśli chodzi o elektryfikację odcinka transgranicznego Zgorzelec – Granica Państwa – Goerlitz – Drezno. – Projekt elektryfikacji odcinka Granica Państwa PL/DE – Goerlitz – Dresden powinien być podjęty znacznie szybciej niż w 2029 roku, bowiem warunkuje to utrzymanie i rozwój przewozów między obydwoma krajami – dodaje Iwona Budych.

Na Szczycie dość ogólnie została omówiona kwestia modernizacji linii kolejowej łączącej Szczecin ze stolicą Niemiec (,jednotorowy, 8-kilometrowy odcinek szlaku znajduje się również po polskiej stronie granicy). Nie podjęto żadnych wiążących decyzji w tej sprawie. - Jeden tor nie tylko uniemożliwia zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, ale również negatywnie wpływa na tworzenie atrakcyjnego rozkładu jazdy. Rozbudowa tej linii da szansę na rozwój przygranicznych regionów położonych wzdłuż linii kolejowej. – podsumowuje Budych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego

Prawo i polityka

Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego

Łukasz Malinowski 20 września 2022

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego

Prawo i polityka

Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego

Łukasz Malinowski 20 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5