We Wrocławiu odbył się 4. Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy, podczas którego przedstawiciele organizacji pozarządowych, administracji rządowej, spółek z Grupy PKP oraz samorządowcy rozmawiali na temat współpracy i rozwoju pasażerskich i towarowych połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Niemcami.
Jak informuje Grupa PKP, podczas zorganizowanego pod przewodnictwem Renaty Szczęch, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji 4. Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego przedstawiciele rządu, zarządów kolejowych spółek oraz samorządowcy zgodnie podkreślali ogromną rolę współpracy wszystkich podmiotów na rzecz rozwoju pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych realizowanych przez polsko-niemiecką granicę państwową. Nowym tematem rozmów była kwestia rozwoju logistyki przewozów towarowych w relacji Wschód-Zachód. Krzysztof Mamiński, prezes PKP wyraził gotowość spółki do współpracy w tym zakresie, podkreślając, że rozwój infrastruktury terminalowej jest jednym z priorytetowych celów do realizacji przez polską kolej w najbliższych latach.
Szansa na nowe pociągi
W czasie spotkania podsumowano również rozbudowę oferty połączeń międzynarodowych o pociąg
IC Nightjet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który kursuje od grudnia 2018 r. Strony polska i niemiecka uzgodniły, że po zakończeniu prac związanych z modernizacją infrastruktury kolejowej w Polsce przeanalizowana zostanie możliwość wprowadzenia do rozkładu jazdy nowego dziennego połączenia pomiędzy Wrocławiem a Berlinem.
Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wspólnie z Krzysztofem Mamińskim, prezesem PKP podkreślali, że kluczowym działaniem umożliwiającym rozwój przewozów pomiędzy obydwoma krajami jest m.in. jak najszybsze zelektryfikowanie odcinków transgranicznych, ze szczególnym uwzględnieniem elektryfikacji polskim systemem zasilania odcinka Zgorzelec – Goerlitz.
Kulturzug na dłużej, więcej pociągów Warszawa-Berlin
Jak poinformowało "Rynek Kolejowy" Stowarzyszenie Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska po IV. Polsko-Niemieckim Szczycie Kolejowym we Wrocławiu wciąż wiele kwestii pozostaje otwartych. Nastąpił nieznaczny przełom w rozmowach dotyczących organizacji połączeń transgranicznych. Jak podaje, do końca 2020 roku zapewniono funkcjonowanie „Pociągu do Kultury/Kulturzug”relacji Berlin Lichtenberg- Wrocław Główny.
- Oferta transgraniczna jest wciąż jeszcze zbyt uboga w zakresie częstotliwości połączeń. Aby polsko-niemiecki transport kolejowy nadal rozwijał się w sposób zrównoważony, potrzeba wypracować stabilną ofertę dla pasażerów. Uporządkowanie, ścisła współpraca podczas tworzenia rozkładów jazdy pomiędzy polskimi a niemieckimi przewoźnikami oraz rozbudowa oferty m.in. między Berlinem i Wrocławiem czy Szczecinem, nie powinna być traktowana jako odległa wizja, ale jako namacalna i bliska przyszłość – komentuje Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska.
Ponadto, na szczycie poinformowano, iż zostanie zwiększona liczba z 4 do 7 par pociągów dziennie w relacji Berlin – Poznań – Warszawa. Strona polska zwróciła uwagę również na potrzebę podjęcia dalszych kroków przez Stronę niemiecką, jeśli chodzi o elektryfikację odcinka transgranicznego Zgorzelec – Granica Państwa – Goerlitz – Drezno. – Projekt elektryfikacji odcinka Granica Państwa PL/DE – Goerlitz – Dresden powinien być podjęty znacznie szybciej niż w 2029 roku, bowiem warunkuje to utrzymanie i rozwój przewozów między obydwoma krajami – dodaje Iwona Budych.
Na Szczycie dość ogólnie została omówiona kwestia modernizacji linii kolejowej łączącej Szczecin ze stolicą Niemiec (,jednotorowy, 8-kilometrowy odcinek szlaku znajduje się również po polskiej stronie granicy). Nie podjęto żadnych wiążących decyzji w tej sprawie. - Jeden tor nie tylko uniemożliwia zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, ale również negatywnie wpływa na tworzenie atrakcyjnego rozkładu jazdy. Rozbudowa tej linii da szansę na rozwój przygranicznych regionów położonych wzdłuż linii kolejowej. – podsumowuje Budych.