System transportu zbiorowego w obszarze metropolitalnym Portland, położonym w północno-wschodnich stanach USA Oregon i Washington, uznawany jest za jeden z wzorcowych pod względem zastosowanych rozwiązań w zakresie miejskiej polityki transportowej. Jednak, aby mógł powstać, niezbędne było podjęcie szeregu działań na wielu płaszczyznach, poczynając od trafnie ukierunkowanego planowania rozwoju przestrzennego, a kończąc na stosowaniu skutecznych mechanizmów oddziaływania na zachowania użytkowników transportu, wywodzących się z różnych grup społecznych.
Należy przy tym podkreślić, iż takowe dążenia, prowadzące do trwałych zmian w sposobie przemieszczania mieszkańców są zazwyczaj procesem wieloletnim, wymagającym precyzyjnie dobranych, a przede wszystkim niepozbawionych konsekwencji przedsięwzięć, jak również czynnego zaangażowania wielu osób, reprezentujących rozmaite instytucje.
Jednocześnie pomijając kwestie niezmierzonych korzyści jakie przynosi sprawnie funkcjonujący transport zbiorowy, system komunikacyjny aglomeracji Portland zaliczyć należy do najbardziej interesujących na świecie, głównie ze względu na zastosowany poziom integracji współkształtujących go podsystemów – które pełniąc nieco odmienne role – są względem siebie wysoce komplementarne.
Kluczowa rola planowania strategicznego
Zarządcą przeważającej części owego systemu transportowego jest agencja Tri-Met (Tri-County Metropolitan Transportation District of Oregon), działająca na mocy porozumienia pomiędzy lokalnymi władzami trzech hrabstw, które wspólnie tworzą obszar metropolitalny. Jego centrum stanowi stolica stanu Oregon – miasto Portland. Początki działalności agencji Tri-Met sięgają końca lat sześćdziesiątych, kiedy to przejęła majątek bankrutującego operatora przewozów autobusowych. Określono też wtedy fundamentalny cel jej powołania: powstrzymanie dalszej degradacji systemu komunikacji autobusowej, jak również prowadzenie działań, zmierzających do rozwoju transportu zbiorowego. Władze lokalne, mając świadomość rozmiaru przedsięwzięcia, postanowiły ściśle związać proces jego realizacji z przeprowadzeniem niezbędnych reform, dotyczących reguł planowania rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego regionu.
Obecnie – podczas gdy system transportu zbiorowego w Portland podlega ciągłemu doskonaleniu, na bieżąco reagując na zgłaszane zapotrzebowanie odbiorców usług przewozowych – również strategia rozwoju regionu jest wyraźnie sprzężona z kluczowymi założeniami regionalnej polityki transportowej. Pozwala to na konstruowanie coraz to sprawniejszych rozwiązań zgodnych z ideą równoważenia systemu komunikacyjnego poprzez:
-
budowanie stabilnej struktury gospodarczej i społecznej na bazie umiejętnie wdrażanej strategii zwiększania dostępności transportowej obszaru metropolitalnego;
-
rozsądne gospodarowanie dostępnymi zasobami, przy wykorzystaniu istniejącego potencjału.
To tylko fragment artykułu, więcej na stronie Transport-publiczny.pl