Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Suchorzewski: Do Łomianek niekoniecznie koleją

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Suchorzewski: Do Łomianek niekoniecznie koleją
Niedługo rozpoczną się prace nad studium wykonalności poprawy połączenia Łomianek z Warszawą. Rozpatrywane są zarówno warianty szynowe, jak i wykorzystanie transportu drogowego. - Przestrzegam przed konkluzją, że potrzeba budowy szyn po lewym brzegu Wisły do Modlina nie ulega wątpliwości. Jestem zdecydowanie za tym, aby objąć analizą także wariant bezszynowy - uważa prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej.

Nie wszyscy są w pełni przekonani do budowy linii kolejowej lub tramwajowej, która być może dochodziłaby także do Portu Lotniczego Modlin. Rozpatrywany jest także wariant tzw. Bus Rapid Transit (BRT), czyli szybkiego autobusu kursującego po wydzielonej trasie.

Podczas spotkania zorganizowanego przez ZDG TOR i Urząd Miasta w Łomiankach, prof. Suchorzewski przestrzegał, aby nie zakładać od razu, iż jedynym możliwym rozwiązaniem problemów komunikacyjnych pomiędzy oboma ośrodkami jest transport szynowy. - Problemem jest skala popytu. Nawet jeśli będziemy mieli na tej trasie nawet 50 tys. mieszkańców, a Modlin będzie obsługiwał 2-4 mln pasażerów rocznie, to służę danymi, że pociąg jeździłby pusty - podkreślał. - Żyjemy w metropolii, która rozwija się w sposób absolutnie bezsensowny, prosamochodowy - mówił prof. Suchorzewski. Podał przykład Kopenhagi, która rozwinęła się wzdłuż 5 korytarzy transportowych. - Miasto doprowadziło do tego, że tam skupiała się zabudowa. Pomiędzy takimi "palcami" nie można postawić nawet jednego domku. Czy doświadczenia takiego miasta mają dla nas znaczenie? Tak długo jak nie zmienimy planów zagospodarowania przestrzennego, oddziaływanie transportu szynowego będzie ograniczone - mówił prof. Wojciech Suchorzewski.

- BRT jest ogromnym sukcesem wielu krajów - podkreślał. Jako przykład podał brazylijską Kurytybę, mówił także o Wrocławiu, gdzie na ul. Strzegomskiej zbudowano tzw. metro autobusowe - czyli jezdnię tylko dla autobusów. - Proponuję więc nie rezygnować z wariantu autobusowego. Nie mówię oczywiście, że pozostałe sposoby są bez sensu. Brać jednak trzeba pod uwagę także inne opcje - podkreślał prof. Suchorzewski.

- Nie jestem przeciwnikiem szyny, ale jeśli nie będzie miał kto po niej jeździć, nie ma to większego sensu. Jeśli jednak będzie 2-3 tys. pasażerów na godzinę, będzie się to wówczas kalkulować. Jeśli jedzie jeden pociąg na godzinę, to koszt infrastruktury, jej utrzymania będzie obciążała właśnie ten jeden pociąg. A z drogi korzystałoby także np. tysiąc samochodów - tłumaczył prof. Suchorzewski.

- Pamiętajmy, że na uzyskanie wsparcia z UE nie ma szans projekt, w którym nie wykaże się efektywności ekonomicznej, nawet jeśli bierze się pod uwagę korzyści ekologiczne - mówił naukowiec.

- Oczywiście, może się okazać, że obroni się wariant szynowy - zastrzegł na koniec prof. Wojciech Suchorzewski.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prof. Wojciech Suchorzewski nie żyje

Prawo i polityka

Prof. Wojciech Suchorzewski nie żyje

simetra 15 listopada 2022

Prof. Suchorzewski: Zbyt dobra dostępność transportu to też problem

Zintegrowany transport

Suchorzewski: KDP już wkrótce w Polsce

Rynek Kolejowy TV

Suchorzewski: KDP już wkrótce w Polsce

Rynek Kolejowy 07 grudnia 2012

Miasto i Transport 2013

Warte uwagi

Miasto i Transport 2013

Rynek Kolejowy 25 kwietnia 2013

Suchorzewski: Nie ma się czego wstydzić

Zintegrowany transport

Suchorzewski: Nie ma się czego wstydzić

Rynek Kolejowy 09 października 2013

Zobacz również:

Prof. Wojciech Suchorzewski nie żyje

Prawo i polityka

Prof. Wojciech Suchorzewski nie żyje

simetra 15 listopada 2022

Prof. Suchorzewski: Zbyt dobra dostępność transportu to też problem

Zintegrowany transport

Suchorzewski: KDP już wkrótce w Polsce

Rynek Kolejowy TV

Suchorzewski: KDP już wkrótce w Polsce

Rynek Kolejowy 07 grudnia 2012

Miasto i Transport 2013

Warte uwagi

Miasto i Transport 2013

Rynek Kolejowy 25 kwietnia 2013

Suchorzewski: Nie ma się czego wstydzić

Zintegrowany transport

Suchorzewski: Nie ma się czego wstydzić

Rynek Kolejowy 09 października 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5