Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy", Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził stawki dostępu do infrastruktury PKP PLK na przyszły rok.
PKP Polskie Linie Kolejowe przedłożyły projekt stawek za dostęp do infrastruktury na rozkład jazdy pociągów 2015/2016 w marcu tego roku. Według projektu, średnia stawka ma wzrosnąć o 1,3% w stosunku do cennika na rozkład 2014/2015. Dziś projekt stawek zatwierdził Urząd Transprotu Kolejowego.
Projekt nie wzbudził pozytywnych komentarzy. – Stabilizując ceny stawek za dostęp do odcinków linii kolejowych, zabezpiecza sobie jak najwyższe przychody z usług dodatkowych, z których przewoźnicy kolejowi zmuszeni są korzystać. I to już trąca postawą monopolisty – uważa członek zarządu Kolei Mazowieckich Czesław Sulima. – Mimo utrzymującej się od kilku miesięcy ujemnej inflacji, cennik przewiduje po raz kolejny wzrost stawek za dostęp do infrastruktury – mówił natomiast dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych zwrócił się w lipcu do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o odrzucenie propozycji stawek. W opinii ZNPK przedłożony w marcu projekt zawiera wiele istotnych błędów oraz wątpliwości odnośnie kwalifikowalności kosztów do tzw. „bazy kosztowej” na łączną sumę ok. 1,6 mld zł, czyli nawet 85% planowanej przez PKP PLK bazy kosztowej.
Ponadto cennik zawiera wzrosty w większości komórek tabeli cennikowej. Równocześnie, w ramach toczącego się postępowania, po raz kolejny utajnia się szczegółowe dane kosztowe zarządcy, publikując tylko zagregowane pozycje kosztowe uniemożliwiające szczegółową analizę zasadności ponoszonych kosztów i właściwej ich kwalifikacji. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Dla jakich kategorii pociągów wzrosną stawki, a dla jakich zostaną obniżone? Edytowalne dane, wykresy i analizę znajdziesz tylko w portalu Monitor.
Zapraszamy do rejestracji!
