Pasażerowie wsiadający w Czechowicach Dziedzicach Przystanku są oburzeni likwidacją postojów pociągów Kolei Śląskich, które umożliwiły im dojazd do pracy zmianowej w jednych z największych zakładów przemysłowych w okolicy - pisze Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska.
Sprawa jest tym bardziej dziwna, ze Czechowice Dziedzice Przystanek to niemal modelowy przykład jak należy lokalizować stacje kolei względem zagospodarowania przestrzennego. Znajduje się on bowiem 200 metrów od głównej bramy byłej rafinerii, a obecnie zakładów należących do Grupy Kapitałowej Lotos. Stąd też wzięła się jego przedwojenna nazwa - „Vacuum Oil Company”.
Protest pasażerów
Sprawę postanowił nagłośnić Tomasz Trzepizur, któremu gratulujemy inicjatywy i społecznej odpowiedzialności za wspólnotę lokalną. Po ogłoszeniu nowego rozkładu jazdy zebrałem podpisy pod prośbą o przywrócenie tego przystanku u nas w LOTOSie. Co ciekawe dosyć spontanicznie do tego protestu przyłączyli się pracownicy Fabryki Zapałek – mówi pasażer. Zebrał on ponad 130 podpisów pracowników zakładów znajdujących się w rejonie ciążenia tego przystanku. Są to przede wszystkim pracownicy spółek przemysłu chemicznego - grupy Lotos, firmy Polwax i Fabryki Zapałek „Czechowice” S.A.
Wymiana podróżnych wg opracowania Zielonego Mazowsza
Według opracowania Studium zapotrzebowania na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie w otoczeniu komunikacyjnym sieci kolejowej w Województwie Śląskim – część 1 (Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, 2011, str. 104, dokument dostępny w trybie dostępu do informacji publicznej) dobowa wymiana w dni robocze na tym przystanku wynosi 88 osób, co plasuje go na 143 miejscu w województwie na 231 stacji i przystanków osobowych ogółem. Wynika z tego, iż wymiana podróżnych jest większa niż na stacjach takich jak Rycerka (69 os.), Milówka Zabawa (65 os.) czy Laliki (38 os.), na których zatrzymuje się większość pociągów na tej linii. Warto zwrócić uwagę, iż liczba, która mogłaby się zdawać małą, tak naprawdę oznacza duże wymiany pasażerów w konkretnych godzinach, ponieważ większość z nich pracuje w systemie zmianowym. Czyli problem dotyka znacznie większej liczby mieszkańców, którzy nie dojeżdżają do pracy codziennie. Jeśli każda z ponad 130 osób podpisanych pod petycją osób kupuje w ciągu miesiąca bilet za choćby 100 zł, to przewoźnik utraci co najmniej 130 tys. zł przychodu miesięcznie.
Komentarz specjalisty
Poprosiliśmy o komentarz lokalnego specjalistę transportowego dr Andrzeja Soczówkę. – Podstawą konstrukcji dobrej oferty są pasażerowie podróżujący regularnie, a nie okazjonalnie, bo to właśnie oni zapewniają przewoźnikowi stałe przychody. Brak możliwości dojazdu do pracy na określone godziny skutkuje dla przewoźnika utratą tych właśnie najcenniejszych pasażerów. W opisanym przypadku jest więc dla mnie zaskoczeniem całkowity brak postojów na przystanku "Czechowice-Dziedzice Przystanek", zamiast ograniczenia ich wyłącznie do godzin faktycznych dojazdów do zlokalizowanych przy przystanku zakładów przemysłowych. – stwierdza dr Soczówka.
Czy, aby zwiększyć liczbę pasażerów korzystających z kolei na trasie z Bielska do Katowic koniecznie trzeba było "amputować" z kolejowego systemu połączeń Czechowice Dziedzice Przystanek? Transport publiczny ma zapewniać spójność całego województwa, a nie tylko prowincji z jego stolicą. Czy te 2-3 minuty oszczędności w czasie jazdy da więcej pasażerów niż utrata związana z likwidacją Przystanku?
Podsumowanie
Tak dobrze zlokalizowany przystanek powinien tętnić życiem – około 6, 14 i 22 – czyli wtedy kiedy przez bramy zakładów przemieszczają się rzesze pracowników. Jeśli Koleje Śląskie nie wykorzystują modelowego wręcz położenia stacji w celu zwiększenia potoku podróżnych, czy uda im się plan odwrócenia tendencji spadkowych w przewozach kolejowych na Śląsku? Stowarzyszenie obawia się, że realizowana przez spółkę polityka handlowa nie przyniesie zwiększenia frekwencji ponad to co wynika z uruchomienia "prostych rezerw" niezagospodarowanych przez Przewozy Regionalne tj. estetycznego taboru, miłego personelu i o kilkadziesiąt groszy tańszych biletów.
Tekst powstał dzięki współpracy z SRKGŚ. Zachęcamy do odwiedzenia strony www.srkgs.pl