Partnerzy serwisu:
Biznes

Sprzedaż PKL i Cargo ma spłacić połowę z 4,5 mld zł długu PKP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Autor:

Newseria

Data publikacji:
24-05-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Newseria

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Sprzedaż PKL i Cargo ma spłacić połowę z 4,5 mld zł długu PKP
Dzięki sprzedaży Polskich Kolei Linowych oraz wprowadzeniu PKP Cargo na giełdę Grupa PKP chce spłacić nawet połowę swojego długu. Na początku kadencji prezesa Jakuba Karnowskiego w kwietniu 2012 r. należności wynosiły 4,5 mld zł. Prezes PKP przypomina, że pomimo tego niedawno PKP SA oraz PKP Intercity uzyskały rating inwestycyjny BBB, pozwalający na tańsze kredyty. Dzięki temu spółki mają zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt milionów złotych rocznie.

– Ustawa, która nakładała na PKP obowiązek spłaty długu weszła w życie we wrześniu 2000 roku. Niewiele się od tego czasu sprywatyzowało, właściwie nic. Jest wiele do zrobienia. My staramy się poważnie podchodzić do prywatyzacji – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP S.A. – Mamy nadzieję sfinalizować transakcje PKL w ciągu 2-3 miesięcy, a PKP Cargo w ciągu pół roku powinno się znaleźć na giełdzie. Mam nadzieję, że to umożliwi spłatę mniej więcej jednej trzeciej do połowy długu

Karnowski dodaje, że spółka nie planuje spłacać całego długu od razu. Nie jest to nawet potrzebne, bo według niego Grupa PKP ma dużą wiarygodność finansową. Świadczy o tym niedawne podwyższenie ratingu inwestycyjnego dla PKP S.A. oraz dla PKP Intercity do poziomu BBB. Niższe koszty pozyskiwania środków finansowych przynoszą wielomilionowe oszczędności.

Dzięki temu więcej środków może być przeznaczonych na inwestycje. W tym roku tylko na infrastrukturę w ramach PKP Polskich Linii Kolejowych do wydania jest 6 mld złotych. Oznacza to, że w tej chwili ponad 200 projektów infrastrukturalnych wykonuje się na torach w Polsce Wiele środków na te inwestycje pochodzi z funduszy unijnych. Prezes PKP zwraca uwagę, że to unikalna szansa w historii Polski i zapewnia, że dobre wykorzystanie tych środków, między innymi na modernizację infrastruktury oraz na nowoczesny tabor, to priorytet Grupy PKP.

Spółka skupia się również na poprawie jakości obsługi klienta od momentu zakupu przez niego biletu do zakończenia podróży. – Ważne jest też bezpieczeństwo. Tutaj też mamy kilka projektów, które związane są z poprawą bezpieczeństwa na torach – dodaje Karnowski. – Jak to zrobimy, polska kolej wejdzie wtedy, mam nadzieję, naprawdę w XXI wiek w sensie jakości infrastruktury.

Karnowski uważa, że działania na polskiej kolei powinny być prowadzone niezależnie od planów Komisji Europejskiej, która chce doprowadzić do całkowitego uwolnienia europejskiego rynku przewozów pasażerskich. Tzw. czwarty pakiet kolejowy ma wejść w życie w 2019 r. – My nie patrzymy na to, kiedy wejdzie czwarty pakiet kolejowy w życie, kiedy UE zmieni prawo. My po prostu robimy swoje. Uważamy, że zmiany są konieczne bez względu na to, jak KE będzie postępowała w tej sprawie – twierdzi Karnowski.

Według niego zwłaszcza PKP Cargo i PKP Intercity już w tej chwili działają zgodnie z siłami rynkowymi. Dotyczy to szczególnie spółki zajmującej się przewozami towarowymi, bo ten segment rynku jest znacznie bardziej uwolniony. Karnowski podkreśla, że dzięki wprowadzeniu PKP Cargo na giełdę spółka stanie się bardziej transparentna i zdolna konkurować na trudnym rynku.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Prawo i polityka

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Słupsk: Trwają prace przy budowie nowego dworca

Infrastruktura

Słupsk: Trwają prace przy budowie nowego dworca

inf. pras PKP SA, oprac. DS 16 sierpnia 2024

PKP LHS i CS Natura Tour: Prezesi odwołani

Biznes

PKP LHS i CS Natura Tour: Prezesi odwołani

Michał Szymajda 18 czerwca 2024

PKP SA z ofertami na dworzec Dąbrowa Białostocka

Infrastruktura

PKP SA z nową radą nadzorczą

Prawo i polityka

PKP SA z nową radą nadzorczą

Jakub Madrjas 16 kwietnia 2024

Piła: Miasto przejmie od PKP dawną parowozownię

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Prawo i polityka

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Słupsk: Trwają prace przy budowie nowego dworca

Infrastruktura

Słupsk: Trwają prace przy budowie nowego dworca

inf. pras PKP SA, oprac. DS 16 sierpnia 2024

PKP LHS i CS Natura Tour: Prezesi odwołani

Biznes

PKP LHS i CS Natura Tour: Prezesi odwołani

Michał Szymajda 18 czerwca 2024

PKP SA z ofertami na dworzec Dąbrowa Białostocka

Infrastruktura

PKP SA z nową radą nadzorczą

Prawo i polityka

PKP SA z nową radą nadzorczą

Jakub Madrjas 16 kwietnia 2024

Piła: Miasto przejmie od PKP dawną parowozownię

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5