DB Schenker Rail jako jeden z członków sojuszu Xrail podpisał się pod listem do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Siima Kallasa, komisarza ds. transportu. Xrail odnosi się w nim do sytuacji na rynku przewozów towarowych pojedynczych wagonów i proponuje zmiany w celu zrealizowania założeń Białej Księgi Transportu z 2011 roku.
Celem Komisji Europejskiej jest osiągnięcie skutecznego i zrównoważonego transportu, co jest istotne dla rozwijającej się gospodarki. Biała Księga zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 60% do 2030 roku, na co w dużej mierze ma mieć wpływ transport kolejowy, który jest bardziej ekologiczny w porównaniu z transportem drogowym i lotniczym. Dodatkowo Komisja planuje przeniesienie 30% przewozów z transportu drogowego na transport kolejowy.
Członkowie Sojuszu Xrail podkreślają, że udział przewozów towarowych pojedynczych wagonów w rynku ciągle spada. W tym sektorze sytuacja jest jeszcze gorsza niż w przypadku rynku przewozów kolejowych ogółem. Wielu operatorów ponosi coraz większe koszty stałe, a dodatkowo musi zmagać się z kosztami zmiennymi, które, w ciągu ostatnich lat, systematycznie rosną. To powoduje, że klienci muszą płacić więcej za usługi. Nie pozostaje to bez wpływu na rentowność sektora. Wiele spółek zostało zmuszonych do ograniczenia tego rodzaju przewozów.
Sojusz Xrail podziela cele Komisji Europejskiej i zobowiązuje się do umocnienia sieci połączeń pojedynczych wagonów w Europie, jednak najpierw muszą zostać podjęte kroki polityczne w celu wprowadzenia niezbędnych zmian.
W liście możemy przeczytać proponowane przez Xrail zmiany, m.in. inwestowanie w infrastrukturę, umożliwienie tworzenia silnych sojuszy przewoźników realizujących przewozy pojedynczymi wagonami, wprowadzenie zasady „płaci zanieczyszczający”, czy chociażby ograniczenie biurokracji. Członkowie sojuszu deklarują gotowość do podjęcia dyskusji nad przesłanymi propozycjami zmian i dostarczenia szczegółowych danych.
Sojusz Xrail został zawarty przez siedem wiodących europejskich spółek kolejowych: CD Cargo A.S., CFL Cargo S.A., DB Schenker Rail AG, Green Cargo AB, OEBB Produktion GMBH, SBB Cargo AG i SNCB Logistics AG. Ma on na celu wzmocnienie międzynarodowych przewozów pojedynczych wagonów, które są bardziej przyjazne, zarówno dla środowiska, jak i dla klienta.
Treść listu Xrail do Siima Kallasa